Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 8
av 8
träffar
Laddar resultat
Nyhet |
28 maj 2015
Miljardsatsning på autonoma system
Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, universitet och företag satsar under en 11-årsperiod 1,8 miljarder kronor på forskning och utveckling av framtidens autonoma system.
Nyhet |
02 juni 2015
Nya körcykler minskar utsläpp och bränsle
Peter Nyberg har i sin avhandling tagit fram nya metoder för att generera och omforma körcykler. Metoderna gör det lättare för biltillverkare att utforma drivlinan så att utsläpp och bränsleförbrukning minimeras.
Medarbetare
Visa alla
Nyhet |
16 november 2016
Stort industriintresse för WASP
Sveriges enskilt största forskningsprogram, Wallenberg
Autonomous
Systems Program, WASP har mötts av ett stort intresse från industrin,
52 ansökningar har kommit in till de 20 platserna för
industridoktorander.
Nyhet |
02 juni 2015
Smart reglering ger minskad bränsleåtgång
En diesel-elektrisk drivlina kan ge tunga arbetsfordon kapacitet som vida överträffar den hos fordon med traditionell förbränningsmotor. Martin
Sivertsson har studerat hur man bäst utnyttjar diesel-elektriska
drivlinors fulla potential.
Nyhet |
16 november 2015
LiU-forskning stoppar avgasfusket
Volkswagen-skandalen har skyndat på arbetet att ta fram nya lagkrav för utsläpp vid körning under verkliga förhållanden. Med LiU-forskarnas metod kan nya tillförlitliga tester tas fram snabbt och enkelt.
Nyhet |
17 december 2019
Sveriges största forskningsprogram växer
Forskningsprogrammet Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP), Sveriges största enskilda forskningsprogram, förlängs med tre år och får ytterligare anslag på nästan 1,3 miljarder kronor.
Nyhet |
03 juli 2018
WASP får extra kraft från NTU i Singapore
Knut och Alice Wallenbergs stiftelse donerar 50 miljoner kronor till Nanyang Technological University, NTU, i Singapore. Genom satsningen ska 25 unga forskare från hela världen få finansiering för ett år i Singapore och ett år i Sverige.
Nyhet |
27 juni 2018
WASP-doktorand satsar krocksäkert
Den ökande informationen från bilars alla sensorer kan utnyttjas för att skapa aktiva säkerhetssystem. Victor Fors har i sin licentiatavhandling tittat på hur en bil beter sig alldeles på gränsen till vad den klarar av för att undvika en krasch.