27 juni 2018

Den ökande informationen från bilars alla sensorer kan utnyttjas för att skapa aktiva säkerhetssystem. Victor Fors har i sin licentiatavhandling tittat på hur en bil beter sig alldeles på gränsen till vad den klarar av för att undvika en krasch.

Förarlösa bilar förväntas minska olycksstatistiken, men för det krävs aktiva säkerhetssystem -att bilen autonomt kan bromsa och svänga undan för ett hinder och sedan stanna på vägbanan. Victor Fors har i sin licavhandling vid avdelningen för Fordonssystem tittat på vad som händer när bilen gör en manöver nära gränsen för vad den faktiskt klarar av för att undvika att krascha.

Avhandlingen ingår i det stora WASP-programmet, Wallenberg Autonomous Systems and Software Program, finansierat av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Victor Fors är en av programmets första licentiater. Han är även en del av regeringens strategiska forskningssatsning inom it och mobil kommunikation, ELLIIT.

Simuleras i datorn

– Det är intressant att titta på vad som händer när man tvingar bilen att utföra en manöver som ligger precis på gränsen för vad som är möjligt. För att studera detta använder vi en datormodell av en bil och de optimala manövrarna får vi fram med hjälp av moderna optimeringsverktyg, säger Victor Fors.

Målet på kort sikt är att få en uppfattning om hur optimala manövrar ser ut, och på längre sikt att bygga in insikterna från avhandlingen i ett säkerhetssystem för förarlösa fordon.

– Vi får allt mer information både om bilen och omgivningen via bilens alla sensorer, det är den informationen som kan användas för att skapa bättre säkerhetssystem, säger han.

Det han har studerat är alla de krafter som verkar på bilen och bilens däck vid en kraftig undanmanöver i en säkerhetskritisk situation där bilen tvingas både bromsa och svänga undan. Krafterna har olika storlek och riktning beroende på bilstorlek och modell, men Victor Fors har ändå hittat några gemensamma nämnare.

Rikta krafterna åt ett håll

Ett tydligt första resultat är exempelvis att ett säkerhetssystem måste klara av att rikta så mycket kraft som möjligt åt ett håll. I förlängningen handlar det om att även hitta hur de individuella hjulen ska bromsas och bilen ska styras för att få ett önskat beteende. I nästa steg handlar det om att göra praktiska experiment på riktiga fordon inom ramen för WASP Autonomous Research Arenas, WARA,

– De insikter vi har fått hittills gör att vi kommer ett steg närmare ett optimalt säkerhetssystem, säger Victor Fors.

Licentiatavhandlingen: Optimal Braking Patterns and Forces in Autonomous Safety-Critical Maneuvers, Victor Fors, Avdelningen Fordonssystem, Institutionen för systemteknik, Linköpings universitet, 2018. Huvudhandledare: professor Lars Nielsen.

Kontakt

Forskning

Senaste nytt från LiU

Pristagaren: "Genetik är lite som Vilda västern"

Colm Nestor har utsetts till 2025 års mottagare av Onkel Adams pris för framstående forskning vid Medicinska fakulteten. Han forskar om genetiska förklaringar till varför autoimmuna sjukdomar och infektioner drabbar kvinnor och män i så olika grad.

Claudia Tazreiter berättar om sitt arbete.

Den migrerande professorn

Som barn på 1970-talet emigrerade Claudia Tazreiter från Österrike till Australien tillsammans med sin familj. Sedan drygt tre år är hon tillbaka i Europa. Nu som professor vid LiU. Det är inte en slump att hennes område är migration.

Fler sökande till program på LiU

När anmälan till höstterminen stängde hade 411 200 personer skickat in minst en anmälan. Det är en ökning med en procent jämfört med 2024. På LiU ökar antalet sökande till program med tre procent.