CBL är en erfarenhetsbaserad lärandemetod som utgår från komplexa, öppna och hållbarhetsrelaterade verkliga utmaningar du som student, i tvärvetenskapliga team, tar dig an på ditt eget sätt och utvecklar till innovativa och kreativa lösningar som presenteras i öppna forum.
Arbetet startar från en så kallad ”big idea” en bred samhällsutmaning eller en större utmaning i ett företag. Det kan exempelvis handla om hållbara städer och samhällen eller någon annan utmaning som kopplar till de globala målen – spektrat är brett. Ni får sedan bryta ner den övergripande utmaningen till ett hanterbart problem som ni kan lösa i gruppen. Arbetet sker i en öppen innovationsprocess som har tre faser:
- Engagera: Här hittar ni ert problem genom att avgränsa den övergripande utmaningen och välja vilken eller vilka delar de vill fokusera på. Valet sker utifrån de kompetenser och intressen som finns i gruppen. Man kan säga att ni hittar er utmaning i den stora idén.
- Undersöka: Gruppen identifierar viktiga frågeställningar och samlar in information om utmaningen, analyserar problemet ur olika perspektiv och utforskar möjliga lösningar.
- Agera: Ni utvecklar och testar er valda lösning i samverkan med den eller de som levererat utmaningen. Resultatet kan sedan paketeras i form av en prototyp, kampanj, policyförslag eller annan konkret insats. Slutligen presenteras lösningen i ett öppet forum. Utmaningsgivaren, eller ni som studenter, kan sedan gå vidare och implementera lösningen.
En viktig del i CBL-processen är reflektion eftersom det är genom reflektion som lärandet sker. Det är därför viktigt att reflektera över processen och den kontext arbetet görs i och ställa sig frågor om vad som hände, vad ni gjorde och vad resultatet blev. Ni bör även reflektera över vad som var viktigt, hur det kändes i olika delar av processen och vad ni lärde er, så att ni vet vad ni ska ta med er och vad ni ska göra annorlunda nästa gång.
Så skiljer sig CBL från PBL
CBL har likheter med Problembaserat lärande (PBL), men skiljer sig på flera viktiga punkter:
| CBL | PBL |
|---|---|
| Utgår från en bred samhällsutmaning | Utgår från ett specifikt problem |
| Studenterna formulerar och avgränsar själva sin utmaning | Läraren formulerar problemet |
| Fokus på kreativitet, problemlösning och handling med reflektion som en viktig del | Fokus på analys och förståelse |
| Tvärvetenskapligt och i samarbete med externa aktörer som givare av riktiga och aktuella utmaningar | Ofta inom ett ämnesområde |
| Slutprodukt: lösning som kan implementeras | Slutprodukt: fördjupad förståelse |