Utmaningsbaserat lärande, eller Challenge Based Learning (CBL), är en pedagogisk modell där du som student arbetar med verkliga samhällsutmaningar i samverkan med externa aktörer. Genom att ta dig an komplex frågor utvecklar du både ämneskunskaper och nyckelkompetenser för framtiden.

CBL är en erfarenhetsbaserad lärandemetod som utgår från komplexa, öppna och hållbarhetsrelaterade verkliga utmaningar du som student, i tvärvetenskapliga team, tar dig an på ditt eget sätt och utvecklar till innovativa och kreativa lösningar som presenteras i öppna forum.

Arbetet startar från en så kallad ”big idea” en bred samhällsutmaning eller en större utmaning i ett företag. Det kan exempelvis handla om hållbara städer och samhällen eller någon annan utmaning som kopplar till de globala målen – spektrat är brett. Ni får sedan bryta ner den övergripande utmaningen till ett hanterbart problem som ni kan lösa i gruppen. Arbetet sker i en öppen innovationsprocess som har tre faser:

  1. Engagera: Här hittar ni ert problem genom att avgränsa den övergripande utmaningen och välja vilken eller vilka delar de vill fokusera på. Valet sker utifrån de kompetenser och intressen som finns i gruppen. Man kan säga att ni hittar er utmaning i den stora idén.
  2. Undersöka: Gruppen identifierar viktiga frågeställningar och samlar in information om utmaningen, analyserar problemet ur olika perspektiv och utforskar möjliga lösningar.
  3. Agera: Ni utvecklar och testar er valda lösning i samverkan med den eller de som levererat utmaningen. Resultatet kan sedan paketeras i form av en prototyp, kampanj, policyförslag eller annan konkret insats. Slutligen presenteras lösningen i ett öppet forum. Utmaningsgivaren, eller ni som studenter, kan sedan gå vidare och implementera lösningen.

En viktig del i CBL-processen är reflektion eftersom det är genom reflektion som lärandet sker. Det är därför viktigt att reflektera över processen och den kontext arbetet görs i och ställa sig frågor om vad som hände, vad ni gjorde och vad resultatet blev. Ni bör även reflektera över vad som var viktigt, hur det kändes i olika delar av processen och vad ni lärde er, så att ni vet vad ni ska ta med er och vad ni ska göra annorlunda nästa gång.

Så skiljer sig CBL från PBL

CBL har likheter med Problembaserat lärande (PBL), men skiljer sig på flera viktiga punkter:

CBL PBL
Utgår från en bred samhällsutmaning Utgår från ett specifikt problem
Studenterna formulerar och avgränsar själva sin utmaning Läraren formulerar problemet
Fokus på kreativitet, problemlösning och handling med reflektion som en viktig del Fokus på analys och förståelse
Tvärvetenskapligt och i samarbete med externa aktörer som givare av riktiga och aktuella utmaningar Ofta inom ett ämnesområde
Slutprodukt: lösning som kan implementeras Slutprodukt: fördjupad förståelse


Fördelen med utmaningsbaserat lärande

Varför CBL?

CBL främjar ett aktivt och ansvarstagande lärande. Som student lär du dig genom att göra och reflektera.

Genom detta utvecklar du viktiga färdigheter:

  • Kritiskt och kreativt tänkande
  • Problemlösningsförmåga och kreativitet
  • Samarbetsförmåga och kommunikation
  • Digital kompetens
  • Entreprenöriellt förhållningssätt
  • Förmåga att förstå och agera i komplexa sammanhang

Så använder vi CBL

CBL vid Linköpings universitet

CBL används i flera utbildningar vid LiU och är en del av universitetets satsning på innovativa och samhällsrelevanta lärmiljöer. Metoden passar särskilt väl i projektkurser och i kurser med tvärvetenskapliga samarbeten. Metoden kan även fungera i examensarbeten, men kräver då att minst två studenter samarbetar.

Exempel på utmaningar för CBL

  • Hur kan vi minska matsvinnet i studentrestauranger?
  • Hur kan digital teknik bidra till ökad trygghet och inkludering i staden?
  • Hur kan vi främja psykisk hälsa bland unga vuxna?
  • Hur kan vi ta vara på medarbetarnas kreativitet och idéer i vårt företag?
  • Hur kan vi utnyttja gamla omoderna ekonomibyggnader på landsbygden?
  • Hur ska vi designa skyddsrum som fungerar i dagens samhälle?

LiU och ECIU University

Linköpings universitet är en starkt drivande part i ett samarbete med ett stort antal europeiska lärosäten. Tillsammans drivs ett virtuellt universitet som heter ECIU University som innebär en massa möjligheter för dig som LiU-student.

Titta på videon bredvid för att höra mer om fördelarna med en ECIU University Challenge eller läs mer om LiU och ECIU University på sidan om hur du blir internationell på hemmaplan.

Vill du veta mer om CBL?