AI på jobbet

Introduktion

AI på jobbet är en internutbildning på Linköpings universitet, framtagen av Digitaliseringsavdelningen och Kommunikationsavdelningen. Syftet är att ge alla anställda möjlighet att lära sig mer om vad AI är, hur det fungerar, vilka risker som finns och hur det kan påverka arbetet på universitetet på kort och lång sikt.

Innehållet är framtaget för att passa alla anställda, oavsett var du arbetar på universitetet, vad dina arbetsuppgifter är och vad dina förkunskaper om AI är. Det är värdefullt att tänka på att AI-området är under ständig och snabb utveckling och att det kräver att vi är beredda på att lära om och lära nytt.

På denna sida hittar du det allra mesta av vår internutbildning, förutom några delar såsom instuderingsfrågor och information om vilka AI-tjänster som LiU erbjuder sina anställda och studenter. Utbildningen är framtagen under våren 2024 vilket du kan märka i de händelser som nämns i vissa delar och de verktyg och tjänster som visas.

Utbildningen omfattar cirka 2,5 timmar videomaterial.

Du som är medarbetare på LiU hittar utbildningen i sin helhet på Liunet

Rektor Jan-Ingvar Jönsson om AI

LiU:s rektor Jan-Ingvar Jönsson pratar om LiU:s, men också sina personliga, perspektiv på AI och digitalisering.

Läs mer om rektor Jan-Ingvar Jönsson på hans medarbetarsida

Om artificiell intelligens - Fredrik Heintz

I det här första kapitlet träffar du LiU-professorn och AI-profilen Fredrik Heintz som ger en introduktion till vad AI är och ger exempel olika AI-applikationer. Därefter går han igenom hur AI-system tränas och vad djupinlärning är och hur det relaterar till hur generativa AI-tjänster såsom Chat GPT fungerar.

AI och etik - Lars Lindblom

I det här kapitlet berättar Lars Lindblom, biträdande professor på LiU, om ett flertal etiska områden som påverkar AI. Efter några inledande historiska och nutida exempel, går Lars in på områdena bias, risk och ansvar innan han i den avslutande delen presenterar ett antal ramverk för etik och AI, bland annat EU:s AI Act.

Etik är att ha tillvägagångssätt så att man inte behöver ångra sig senare.
Erik Sandewall (1945-2024)

Frågor att diskutera i grupp

I vilka arbetsuppgifter eller situationer använder vi, eller kommer använda, AI-tjänster eller verktyg?
Hur kan vi använda AI på ett etiskt vis, enligt principen "att ha tillvägagångssätt så att man inte behöver ångra sig senare" i dessa situationer?
Har vi stött på områden där vi överskattat vad AI-tjänster klarar av eftersom vi generaliserat AI-tjänstens förmåga baserat på vårt tidigare användning av den?
Inom vårt område, vilka risker finns om vi lämnar över beslut till AI-system? Kan vi förebygga dessa risker och i så fall hur?

Länkresurser

Så här använder vi AI på jobbet - medarbetare berättar

Cornelia Linderoth, doktorand inom teknikens och naturvetenskapens didaktik

Längd: 11 min

Cornelia är doktorand på Institutionen för beteendevetenskap och lärande, IBL. Hon visar hur hon låtit studenter utforska de generativa AI-tjänsterna Perplexity och Perchance för att både skapa text och bild.

Joakim Nilsson, systemutvecklare på Digitaliseringsavdelningen

Längd: 7 min

Joakim är systemutvecklare på Digitaliseringsavdelningen och visar hur AI-verktyget Github Copilot kan hjälpa honom att skriva kod, så att han kan fokusera på de mer avancerade och komplexa uppgifterna.

Mikael Rosell, bibliotekarie på Universitetsbiblioteket

Längd: 9 min

Mikael arbetar på Universitetsbiblioteket och visar hur han använder AI för att hjälpa studenter med att bland annat hitta alternativa sökord med hjälp av Microsoft Copilot.

Mer om AI vid LiU