Miljömässiga mål
- Proportionellt till utsläppshandeln bidra till att uppfylla de direktiv som finns för luftkvalitet och renare luft i Europa
- Minska energianvändandet, växthusgasutsläpp och höja andelen förnybar energi och biobränsle för godstransporter
- Fram till 2030, halvera användningen av fordon som drivs med konventionella drivmedel. Fasa ut dem fram till 2050. Fram till 2030 uppnå̊ i princip koldioxidfri logistik i stadskärnorna.
Sociala mål
- Minska trängsel orsakad av godstransporter
- Minska buller orsakade av godstransporter
- Öka tillgänglighet för människor i staden
- Öka trafiksäkerheten
- Minska visuellt intrång från godstransporter.
Ekonomiska mål
- Bevara eller öka lönsamhet för berörda aktörer inom citylogistik
- Öka tillgängligheten för godsflöden i städer
- Minska skade-, svinn- och stöldrisk av gods under transport
Utmaningar i dagens citylogistik
De utmaningar som finns är många och stora. Dessa utmaningar rör exempelvis planeringen av citylogistiken, dess finansiering, bristande kunskapsutbyte och ökade hållbarhetskrav.
- Godstransporter saknas som en naturlig del av stadsplanering, men kraven på trivsamma och gröna städer ökar.
- Den samhällsekonomiska kalkylen går inte hand i hand med den företagsekonomiska - investeringar, vinstdelning.
- Det saknas underlag för utformning av citylogistik system som tar hänsyn till samtliga aktörer såsom staden, butikerna, transportörerna, fastighetsägarna.
- Det saknas förutsättningar för effektivt kunskapsutbyte, kompetensutbyte och samarbete mellan aktörer.
- Ökad ekonomisk tillväxt och urbanisering leder till ökade krav på service och tillgänglighet av gods.
- Målet om CO2-fria godstransporter i städerna år 2030 ställer krav på att citylogistiken blir en plattform för ny miljövänligare fordonsteknik
Prioriterade aktiviteter i färdplanarbete
Ett flertal prioriterade aktiviteter har identifierats inom ramen för färdplanarbetet. Ett forskningsområde som identifierades som mest relevant av ett flertal aktörer som medverkade vid avrapporteringen av färdplanen var: Affärsmodeller för citylogistik. Färdplanarbetet blev startskottet för att fördjupa den kompetens som fanns inom avdelningen för logistik och kvalitetsutveckling kring logistiska affärsmodeller i den citylogistiska kontexten och projektområdet.
Prioriterade aktiviteter:
- Skapa nationell plattform för urbana godstransporter
- Ta fram effektiva metoder och arbetssätt för nulägesanalys samt utvärdering
- Utveckla en aktörsövergripande dialog
- Utveckla koncept för samlastning på ett konkurrensneutralt sätt
- Förbättra förutsättningar för handel i stadskärnor
- E-handel och hemleveranser adresserade så att de kan genomföras på ett hållbart sätt
- Utveckla metoder för att minska negativa effekter av näringslivets transporter trots tillväxt
- Energieffektivisering av avfalls- samt bygg- och anläggnings-transporter
- Utveckla fordonskoncept som är anpassade för gods distribution i stadsmiljö.
Finansiär: Forum för innovation inom transportsektorn, 2013-2014
Forskare utanför LiU: Maria Lindholm, Closer (Projektledare), Sönke Behrends (Chalmers), Jenny Karlsson (VTI)
Partners: Stig Lundgren (Umeå Kommun), Sofia Löfstrand (Volvo), Cecilia Mårtensson (SKL), Anders Ekmark och Tomas Arvidsson (Trafikverket).