Pedagogiskt arbetes forskningsseminarium fungerar både som öppna högre seminarium (då kallat NorrUt) och som interna arbetsseminarium för forskare och lärare på Pedagogiskt arbete och IBL.

Seminarieserien är en grundstomme i forskarutbildningen vid Pedagogiskt arbete och doktorander, licentiander och seniora forskare deltar. Här presenteras avhandlingstexter (i form av graderingsseminarium), utkast till forskningstexter, forskningsansökningar och annat. Forskningsfältet pedagogiskt arbete utmärks av att vara tvärvetenskapligt och praktiknära. I dagsläget finns fem huvudsakliga arbetsområden som våra medarbetare är aktiva i:

  • Utbildning och samhällsförändringar
  • Digital teknik och transformation av utbildning och samhälle
  • Profession i utbildning
  • Barns vardagsliv i fritid och utbildning
  • Samspel och interaktion som pedagogisk verksamhet

NorrUt

Under rubriken NorrUt (Norrköpings utbildningsvetenskapliga seminarium) ger Pedagogiskt arbete högre seminarium med inbjudna forskare, författare och företrädare för olika verksamheter. Inbjudna gäster representerar den tvärvetenskapliga bredd som är karaktäristiskt för Pedagogiskt arbete, och fokusområden är förskola, fritidshem och skola, men även metodologiska och teoretiska perspektiv som samtalsanalys, posthumanistiska perspektiv och liknande presenteras. NorrUt ges vanligtvis onsdagar 13-15 och är öppet för allmänheten – notera att vissa seminarium ges på engelska. För information om lokal, kontakta seminarieansvarig, Lars Wallner.

Seminarier våren 2025

Onsdag 9 april, kl 13.00-15.00, Daniela Lerma-Arregocés, Universitat Autònoma de Barcelona

Titel: Exploring the Family Soundscape: Early musical interactions Between Parents and Children Using LENA recording device

Plats: TPM55, Täppan, Campus Norrköping

Daniela Lerma-Arregocés obtained her Doctorate in Education from the Autonomous University of Barcelona under the direction of Dr. Jèssica Pérez-Moreno in 2023, conducting research on the participation of the parent-infant dyad in vocal and everyday musical interactions with five families with infants between 6-36 months. Previously, she obtained a Master's degree in Musicology and Music Education from the same university, as well as a Bachelor's degree in Music from the Technological University of Pereira (Colombia). Her research and publication interests focus on the area of early childhood music education, with a particular emphasis on learning experiences that occur in the family and everyday environment, and on school musical experiences.

Onsdag 14 maj, kl 13-15, Zsuzsa Millei, Tampere University

Titel: Childhood in a bacterial world – how microbes can inspire the field of childhood studies by reinvigorating attention to the ‘biosocial’

Plats: TPM55, Täppan, Campus Norrköping

This project utilizes the attention on microbes that emerged during the design of a new microbial daycare in Tampere. The microbial daycare is a response to our collaborators’ research, demonstrating that children’s weak interaction with environmental microbes in urban environments is linked to an imbalance in immune regulation.

Kontakt

Relaterad information