Pedagogiskt arbetes forskningsseminarium fungerar både som öppna högre seminarium (då kallat NorrUt) och som interna arbetsseminarium för forskare och lärare på Pedagogiskt arbete och IBL.

Seminarieserien är en grundstomme i forskarutbildningen vid Pedagogiskt arbete och doktorander, licentiander och seniora forskare deltar. Här presenteras avhandlingstexter (i form av graderingsseminarium), utkast till forskningstexter, forskningsansökningar och annat. Forskningsfältet pedagogiskt arbete utmärks av att vara tvärvetenskapligt och praktiknära. I dagsläget finns fem huvudsakliga arbetsområden som våra medarbetare är aktiva i:

  • Utbildning och samhällsförändringar
  • Digital teknik och transformation av utbildning och samhälle
  • Profession i utbildning
  • Barns vardagsliv i fritid och utbildning
  • Samspel och interaktion som pedagogisk verksamhet

NorrUt

Under rubriken NorrUt (Norrköpings utbildningsvetenskapliga seminarium) ger Pedagogiskt arbete högre seminarium med inbjudna forskare, författare och företrädare för olika verksamheter. Inbjudna gäster representerar den tvärvetenskapliga bredd som är karaktäristiskt för Pedagogiskt arbete, och fokusområden är förskola, fritidshem och skola, men även metodologiska och teoretiska perspektiv som samtalsanalys, posthumanistiska perspektiv och liknande presenteras. NorrUt ges vanligtvis onsdagar 13-15 och är öppet för allmänheten – notera att vissa seminarium ges på engelska. För information om lokal, kontakta seminarieansvarig, Lars Wallner.

Seminarier hösten 2024

Onsdag 13/11, 13:15-14:15, TPM55, Emilia Holmbom Strid, Linköpings universitet

Skratt, uppspelthet och spänning i förskolan: koreografering av känsloyttringar i flerpartssamspel

Merparten av forskning om känslor, inklusive den som tar ett socialt perspektiv, är inriktad på negativa känslor och deras manifestation i sociala situationer som involverar konflikter, dispyter och argument. Denna avhandling syftar snarare till att rikta sig mot barns förhöjda positiva känsloyttringar och deras sociala interaktionella funktioner såväl i kamratgruppen som i deras dagliga interaktioner i lärsituationer med pedagoger i förskolan. Teoretiskt och metodologiskt intar avhandlingen ett multimodalt interaktionsanalytiskt perspektiv. Data består av 40 timmar videoetnografiska inspelningar av vardagliga aktiviteter som äger rum på en ordinär förskola i Sverige. Deltagarna inkluderar 6 pedagoger och 50 barn (flickor och pojkar ett till fem år). De forskningsfrågor som legat till grund för avhandlingen är följande: Hur bjuder små barn in till meddeltagande och till återgäldande skratt i flerpartssamspel med kamrater och lärare? Hur tar barn känsloyttringar till hjälp för att få till stånd en gemensam uppmärksamhet mellan flera deltagare i förskolans kamratgrupp? Hur koreograferar lärare spänningsmoment som ett sätt att organisera deltagande i utbildningsaktiviteter? Avhandlingen belyser de kommunikativa och sociala möjligheter och utmaningar som små barn möter när de interagerar i stora grupper i förskolemiljöer. Avhandlingen bidrar med kunskap till ett i stort sett outforskat område, det vill säga förhöjda positiva känsloyttringar inom barns kamratgrupp och i vuxenbarn interaktioner.

Onsdag 13/11, 14:45-16:00, TPM55, Julia Wester, Södertörns Högskola

Fritidspersonalkroppen som ett omsorgsverktyg – tillgänglighet, behov och gränser i kroppslig interaktion med barn på fritidshem

Julia Wester är doktorand i etnologi på Södertörns högskola och skriver en avhandling om vilka normer som konstrueras i pedagogers kroppsliga interaktion med barn på fritidshem. Avhandlingen berör frågor om omsorg och närhet, risk och misstänksamhet mot pedagogers närhet, barns våldsamma handlingar mot pedagoger och när pedagoger rör vid barn i disciplinerande syfte. Särskilt fokus i presentationen den 13/11 kommer att vara på hur pedagogerna i studien reflekterar över sina egna och barnens gränser och behov när det kommer till närhet.

Torsdag 12/12, 13-15, TPM55, Anna Günther-Hanssen (Stockholms universitet) (OBS: notera att detta är en torsdag)

Barns deltagande, jämställdhet och genus i relation till förskolans undervisning i naturvetenskap, teknik, estetiska uttrycksformer och matematik

Den är presentation berör förskolebarns möjligheter för naturvetenskapligt utforskande i vardagen samt inom så kallad STEAM-undervisning i förskolan. STEAM står för att STEM-ämnena, science, technology, engineering, mathematics – det vill säga naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik, kombineras med ‘Arts’, det vill säga dans, drama, musik och bild. Presentationen utgår från två forskningsprojekt, min avhandling: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan, samt det pågående VR-projektet: STEAM-undervisning i förskolan, en möjlighet att överskrida könsnormer med koppling till estetiska uttrycksformer, naturvetenskap, teknik och matematik? Under presentationen lyfts dels exempel på hur naturvetenskapliga fenomen kan fungera som kreativa lekkamrater i barns naturvetenskapliga utforskande, samt hur normer om kön medskapar utforskandet. Dels olika exempel på barns förkroppsligade/icke-verbala sätt att engagera sig i STEAM, samt exempel på undervisning som har potential att överskrida könsnormer kopplade till Arts och STEM redan på förskolenivå.

Detta seminarium är ett samarbete mellan PAN och TekNaD (Teknikens och naturvetenskapernas didaktik).

Kontakt

Relaterad information