Pedagogiskt arbetes forskningsseminarium fungerar både som öppna högre seminarium (då kallat NorrUt) och som interna arbetsseminarium för forskare och lärare på Pedagogiskt arbete och IBL.

Seminarieserien är en grundstomme i forskarutbildningen vid Pedagogiskt arbete och doktorander, licentiander och seniora forskare deltar. Här presenteras avhandlingstexter (i form av graderingsseminarium), utkast till forskningstexter, forskningsansökningar och annat. Forskningsfältet pedagogiskt arbete utmärks av att vara tvärvetenskapligt och praktiknära. I dagsläget finns fem huvudsakliga arbetsområden som våra medarbetare är aktiva i:

  • Utbildning och samhällsförändringar
  • Digital teknik och transformation av utbildning och samhälle
  • Profession i utbildning
  • Barns vardagsliv i fritid och utbildning
  • Samspel och interaktion som pedagogisk verksamhet

NorrUt

Under rubriken NorrUt (Norrköpings utbildningsvetenskapliga seminarium) ger Pedagogiskt arbete högre seminarium med inbjudna forskare, författare och företrädare för olika verksamheter. Inbjudna gäster representerar den tvärvetenskapliga bredd som är karaktäristiskt för Pedagogiskt arbete, och fokusområden är förskola, fritidshem och skola, men även metodologiska och teoretiska perspektiv som samtalsanalys, posthumanistiska perspektiv och liknande presenteras. NorrUt ges vanligtvis onsdagar 13-15 och är öppet för allmänheten – notera att vissa seminarium ges på engelska. För information om lokal, kontakta seminarieansvarig, Lars Wallner.

Seminarier våren 2025

Onsdag 9 september, kl 13.00-15.00, Cecilia Wallerstedt, Göteborgs universitet

Titel: Lekresponsiv undervisning som teori och metod: Att utveckla lekkompetens

Plats: TPM51 (OBS: annan sal)

Lekresponsiv undervisning (LRU) är en didaktik för förskolan som är utvecklad genom praktiknära forskning i samarbete mellan förskollärare och forskare. Genom forskningen har flera begreppsliga resurser utvecklats, användbara för att förstå hur lärare genom att delta i gemensamma lekar med barn kan stödja deras lärande om olika företeelser (som-är-dimensionen) och samtidigt expandera deras fantasi och föreställningsförmåga (som-om-dimensionen). I seminariet ges först en översiktlig beskrivning av vad LRU innebär och sedan diskuteras hur denna didaktik kan bli ett redskap för blivande förskollärare genom sin utbildning. Exemplen är hämtade från två aktuella forsknings- och utvecklingsprojekt, dels ett kommunfinansierat projekt där förskollärare och rektorer arbetar med att implementera LRU som arbetssätt i en kommun, dels det av Skolforskningsinstitutet finansierade projektet FILUR (Fantasi och föreställningsförmåga i lekresponsiv undervisning: Reorientering av barns perspektiv).

Onsdag 1 oktober, kl 13.00-15.00, Jennifer Cartmel, Griffith University, Brisbane, Australien

Titel: In or Out: Adults and children’ play

Plats: TPM55

Working with children in play can be a conundrum. What is the role of the adult? This session examines some insights about playwork and the knowledge and skills that adults use and require when working with children and young people at play.

Kontakt

Relaterad information