Temat för 2024 års konferens är: Multimodalitet i flerspråkiga kontexter.

Undervisning i sal. Foto Sam Balye (Unsplash)

Välkommen till konferensen Litteracitet i andraspråksundervisning för vuxna och ungdomar som ges av Linköpings universitet, på Campus Valla i Linköping den 17-18 oktober 2024 i sal Comenius, Key-huset.

Temat är Multimodalitet i flerspråkiga kontexter och konferensen är en uppföljning på den konferens som gavs vid högskolan i Dalarna 2022.

Målgrupp

Konferensen är en mötesplats för forskare, lärare och lärarutbildare som är intresserade av frågor kring litteracitet i andraspråksundervisning för vuxna och ungdomar.

Presentationerna berör undervisning inom Svenska för invandrare (sfi), Svenska som andraspråk inom gymnasieskola, Komvux eller Språkintroduktionsprogrammet.

Information och anmälan

Anmäl dig nu!

Hur gör jag om jag vill komma?

Nu kan du anmäla att du vill delta vid konferensen. Du gör det genom att fylla i detta formulär.

Sista dag för anmälan är 15 september 2024.

Vad kostar det?

Deltagaravgift 2500 kronor exkl moms.

Deltagaravgift för doktorander 2000 kronor exkl moms.

Tid och plats

Start: torsdag 17 oktober kl 9:00.

Slut: fredag 18 oktober kl 16:30

Sal: SVUS, sal 4254, Key-huset

Program

torsdag 17/10

08:30-09:00 Registrering + kaffe

09:00-09:30 Välkommen
Prefekt Lars Jämterud

09:30-10:30 Plenarföreläsning
Professor Leelo Keevallik, LiU

10:40-11:50 tre presentationer
Se detaljerat schema

12:00-13:00 Lunch

13:00-14:35 fyra presentationer
Se detaljerat schema

14:40-15:10 Kaffe

15:10-16:20 tre presentationer
Se detaljerat schema

16:20-16:40
Dekan Håkan Löfgren

19:00- Middag


fredag 18/10

9:00-10:00 Plenarföreläsning
Docent Hanna Outakoski, Umeå universitet

10:00-10:30 Kaffe

10:30-12:05 fyra presentationer
Se detaljerat schema

12:10-13:10 Lunch

13:10-14:45 fyra presentationer
Se detaljerat schema

14:50-15:20 Kaffe

15:20-16:05 två presentationer
Se detaljerat schema

16:10-16:20 Avslutning

Detaljerat schema

Detaljerat schema torsdag 17/10

10:40-11:00 Rikard Karlsson
Verksamma lärares uppfattningar om utbildningen i svenska som andraspråk inom lärarlyftet – en enkätundersökning

11:05-11:25 Marta Segura Hudson
More than a Game: Strengthening subject-literacy through Role-Play in the Content and Language Integrated Learning Classroom

11:30-11:50 Katarina Rejman, Ulrika Magnusson, Camilla Rosvall
Meningsfulla stöttningsstrategier – svenskundervisning i flerspråkig kontext i Finland och Sverige

 

13:00-13:20 Pia Cederholm
... och därtill författad på god svenska." En diskursanalys av hur andraspråkseleven konstrueras som skribent

13.25-13:45 Helén Egerhag
Specialdidaktik för att främja läsutveckling på svenska som andraspråk

13:50-14:10 Helena Aeberhard
Läsförståelse och provkonstruktion

14:15-14:35 Malin Norberg & Helene Dahlström
Flerspråkiga studenters användning av AI i högre utbildning - förutsättningar för lärande och akademisk inkludering i en föränderlig värld

 

15:10-15:30 Sari Vuorenpää, Katarina Rejman & Eva Söderberg
Skönlitteratur i det flerspråkiga klassrummet

15:35-15:55 Lena Hollstenius
Dörr på glänt mot andra världar: Sva och Sve-lärares samtal om idealbild och utmaningar i det ämnesintegrerade klassrummet.

16:00-16:20 Ewa Jacquet, Christina Hedman, Katarina Rejman
Att läsa deckare som en detektiv

16:20-16:40 Dekan Håkan Löfgren

Dtaljerat schema fredag 18/10

10:30-10:50 Annie Kangasiemi
Students' perspectives on feedback: writing processes in L2 Swedish lower secondary classrooms

10:55-11:15 Robert Walldén, Anna Winlund
Yrkessvenska för kortutbildade: En problematisering av ett skriftspråkligt undervisningsparadigm

11:20-11:40 Eva Lindström, Anna Carling
Praktikförberedande litteracitetsundervisning – sfi-lärares planering och textarbete

11:45-12:05 Pernilla Olsson
Sfi-elevers investering i grundläggande skrift-språksutveckling på ett andraspråk - Litteracitetspraktiker i elevernas vardagsliv och i sfi-undervisningen

 

13:10-13:30 Birgitta Ljung Egeland
Professionella dilemmarum i sfi-lärares berättelser om undervisning med språkstödjare

13:35-13:55 Karin Joelsson
Hur påverkas ännu ej läs-och skrivkunniga elever på sfi om de får grundläggande läs- och skrivinlärning på sitt modersmål?

14:00-14:20 Annika Norlund Shaswar, Åsa Wedin
Uttalsundervisning som stöd för skrivande i grundläggande skrivundervisning på sfi

14:25-14:45 Sara Peltokangas
The End of Aesthetic Reading?

 

15:20-15:40 Andreas Lagerlöf
Andraspråksundervisning online på komvux 

15:45-16:05 Elisabeth Zetterholm
Genre som en modell för skrivundervisning på sfi

Plenarföreläsningar

Leelo Keevallik

Professor i språk och kultur vid Linköpings universitet som forskar om språk och multimodalitet, bland annat vid dansundervisning och i flerspråkiga miljöer.

Abstract: Språk och kroppen – olika resurser för att göra sig förstådd

För att kommunicera med varandra använder människor språk – ibland olika språk – men även kroppsliga resurser. Vi gestikulerar, himlar med ögonen, suckar och vänder ryggen till.

I detta föredrag kommer jag att visa exempel på hur vi koordinerar kroppsliga handlingar med verbala och hur detta kan te sig helt naturligt på en arbetsplats där det inte går att ta för givet vilka språk kollegorna talar.

Jag diskuterar hur vi kommunicerar med icke-verbala medel och vilka konsekvenser ett multimodalt perspektiv får för hela språkteorin.

Flerspråkig arena för arvspråkslärande

Hanna Outakoski

Hanna-Máret Outakoski är lektor vid Umeå universitet och har undervisat nordsamiska vid Umeå universitet sedan 2001.

Om Hanna Outakoski

Ett porträtt på Hanna. Hon har en mycket omfattande erfarenhet av online utbildning i samiska språk och har också forskat om hur virtuella världar kan stödja språkinlärning i vuxenutbildning samt användas som resurs i revitalisering av hotade språk.

Hon är i grunden språkvetare men har i sin forskning kombinerat lingvistik med skrivforskning, språksociologi och utbildningsvetenskap.

Inom utbildningsvetenskap är det särskilt de språkdidaktiska frågorna som rör flerspråkigt skrivande som hon har fokuserat på.

I de pågående projekten kartlägger Outakoski litteracitetspraktiker i flerspråkig förskoleverksamhet, undersöker lekens roll i språkinlärning samt studerar språkmedvetenhet i samiska klassrum runt om i Norden.

Höst på Campus Valla.
Fotograf: Teiksma Buseva

Abstract

Vad vinner man och vad går förlorat när man sätter upp en flerspråkig arena för arvspråkslärande?

Vad händer när talare och inlärare av olika samiska språk möts på en ny pedagogisk arena?

Föredraget presenterar resultat från en aktionsforskningsstudie där en grupp samiska språklärare:

  1. utvecklade en uppsättning lokala pedagogiska principer för språkundervisning,
  2. satte upp och genomförde tre språkleksmöten med en grupp samiska inlärare från trespråkiga grupper, och
  3. utvärderade den nya kompletterande språkarenan i förhållande till läroplansmålen för ämnet samiska, de pedagogiska målen med mötena och det faktiska språkbruket under mötena.

Kontakt