Temat för 2024 års konferens är: Multimodalitet i flerspråkiga kontexter.

Undervisning i sal. Foto Sam Balye (Unsplash)

Välkommen till konferensen Litteracitet i andraspråksundervisning för vuxna och ungdomar som ges av Linköpings universitet vid Campus Valla i Linköping den 17-18 oktober 2024.

Temat är Multimodalitet i flerspråkiga kontexter och konferensen är en uppföljning på den konferens som gavs vid högskolan i Dalarna 2022.

Målgrupp

Konferensen är en mötesplats för forskare, lärare och lärarutbildare som är intresserade av frågor kring litteracitet i andraspråksundervisning för vuxna och ungdomar.

Information och anmälan

Anmäl dig nu!

Hur gör jag om jag vill komma?

Nu kan du anmäla att du vill delta vid konferensen. Du gör det genom att fylla i detta formulär. Sista dag för anmälan är 15 september 2024.

Vad kostar det?

Deltagaravgift 2500 kronor exkl moms.

Deltagaravgift för doktorander 2000 kronor exkl moms.

Mer information

Konferensen startar klockan 9.00 den 17 oktober 2024 med registrering och kaffe och avslutas klockan 16:30 den 18 oktober.

En konferens med ett brett och intressant innehåll.

Plenarföreläsningar och individuella presentationer

Presentationerna kommer att röra undervisning inom Svenska för invandrare (sfi), Svenska som andraspråk inom gymnasieskola, Komvux eller Språkintroduktionsprogrammet.

Detaljerat program inklusive abstract presenteras efter sommaren, men redan nu kan vi avslöja två intressanta deltagare: Leelo Kevaliik och Hanna-Máret Outakoski.

Språk och kroppen

Leelo Kevaliik

Professor i språk och kultur vid Linköpings universitet som forskar om språk och multimodalitet, bland annat vid dansundervisning och i flerspråkiga miljöer.

Abstract: Språk och kroppen – olika resurser för att göra sig förstådd

För att kommunicera med varandra använder människor språk – ibland olika språk – men även kroppsliga resurser. Vi gestikulerar, himlar med ögonen, suckar och vänder ryggen till.

I detta föredrag kommer jag att visa exempel på hur vi koordinerar kroppsliga handlingar med verbala och hur detta kan te sig helt naturligt på en arbetsplats där det inte går att ta för givet vilka språk kollegorna talar.

Jag diskuterar hur vi kommunicerar med icke-verbala medel och vilka konsekvenser ett multimodalt perspektiv får för hela språkteorin.

Flerspråkig arena för arvspråkslärande

Hanna Outakoski

Hanna-Máret Outakoski är lektor vid Umeå universitet och har undervisat nordsamiska vid Umeå universitet sedan 2001.

Om Hanna Outakoski

Ett porträtt på Hanna. Hon har en mycket omfattande erfarenhet av online utbildning i samiska språk och har också forskat om hur virtuella världar kan stödja språkinlärning i vuxenutbildning samt användas som resurs i revitalisering av hotade språk.

Hon är i grunden språkvetare men har i sin forskning kombinerat lingvistik med skrivforskning, språksociologi och utbildningsvetenskap.

Inom utbildningsvetenskap är det särskilt de språkdidaktiska frågorna som rör flerspråkigt skrivande som hon har fokuserat på.

I de pågående projekten kartlägger Outakoski litteracitetspraktiker i flerspråkig förskoleverksamhet, undersöker lekens roll i språkinlärning samt studerar språkmedvetenhet i samiska klassrum runt om i Norden.

Abstract

Vad vinner man och vad går förlorat när man sätter upp en flerspråkig arena för arvspråkslärande?

Vad händer när talare och inlärare av olika samiska språk möts på en ny pedagogisk arena?

Föredraget presenterar resultat från en aktionsforskningsstudie där en grupp samiska språklärare:

1. utvecklade en uppsättning lokala pedagogiska principer för språkundervisning,
  2. satte upp och genomförde tre språkleksmöten med en grupp samiska inlärare från trespråkiga grupper, och
  3. utvärderade den nya kompletterande språkarenan i förhållande till läroplansmålen för ämnet samiska, de pedagogiska målen med mötena och det faktiska språkbruket under mötena.