Jag har studerat uttal och uttalsvarianter hos inlärare av svenska som andraspråk. Studierna har bland annat resulterat i en lärobok för blivande och verksamma lärare inom sfi och svenska som andraspråk: Perspektiv på svenskt uttal. Fonologi, brytning och didaktik. (2017, 2019) Studentlitteratur, Lund. Min förhoppning är att forskningsresultat om uttal och uttalsundervisning kan bidra med utveckling av didaktiska metoder i uttalsundervisningen. Jag är också intresserad av lyssnarperspektivet, relationen brytning – förståelighet samt attityder till ett svenskt uttal som ibland avviker från det som kallas standardsvenska.
För att studera skrivande använder jag ibland loggningsprogrammet ScriptLog för att försöka förstå själva skrivprocessen. Jag är också intresserad av skrivundervisning för yngre flerspråkiga elever och för vuxna andraspråksinlärare av svenska. Jag studerar texter för att förstå samband mellan uttal och skrivande/stavning utifrån ett fonologiskt/fonetiskt jämförande perspektiv.
Modersmålslärare
En lärarkategori som behöver få mera uppmärksamhet är våra modersmålslärare som ofta är mer än bara språklärare och en bro mellan hem och skola. I möten och samtal med modersmålslärare blir deras engagemang och roll som brobyggare mellan elever, familjer och samhälle tydlig. Förutom forskning om modersmålsundervisning är jag ansvarig för en kurs om språkdidaktik för modersmålslärare.
Undervisning
Jag undervisar på olika kurser inom svenska som andraspråk, på lärarutbildningen och fristående kurser. Jag handleder uppsatsarbeten och ett par doktorander. Jag är engagerad i uppdragsutbildning inom ämnet svenska som andraspråk och håller föreläsningar på studie- och fortbildningsdagar för verksamma lärare på olika nivåer, barn/ungdomar/vuxna, om flerspråkighet, uttalsundervisning och skrivande på ett andraspråk.