Jag har studerat uttal och uttalsvarianter hos inlärare av svenska som andraspråk. Studierna har bland annat resulterat i en lärobok för blivande och verksamma lärare inom sfi och svenska som andraspråk: Perspektiv på svenskt uttal. Fonologi, brytning och didaktik. (2017, 2019) Studentlitteratur, Lund.
Jag är också medförfattare till en lärobok med målgruppen sfi, kurs B, Maxa språket, Studentlitteratur, Lund. I samtliga kapitel finns två uttalsskolor. Läromedlet består av elevbok, lärarhandledning och digitala övningar.
Min förhoppning är att forskningsresultat om uttal och uttalsundervisning kan bidra med utveckling av didaktiska metoder i uttalsundervisningen. Jag är också intresserad av lyssnarperspektivet, relationen brytning – förståelighet samt attityder till ett svenskt uttal som ibland avviker från det som kallas standardsvenska.
Modersmålslärare
En lärarkategori som behöver få mera uppmärksamhet är våra modersmålslärare som ofta är mer än bara språklärare och en bro mellan hem och skola. I möten och samtal med modersmålslärare blir deras engagemang och roll som brobyggare mellan elever, familjer och samhälle tydlig. Förutom forskning om modersmålsundervisning är jag ansvarig för en kurs om språkdidaktik för modersmålslärare.