Fotografi av Elisabeth Zetterholm

Elisabeth Zetterholm

Biträdande professor

Mina huvudsakliga forskningsintressen är fonologi och fonetik med ett särskilt fokus på uttalsundervisning i svenska som andraspråk samt litteracitet och skrivande ur ett flerspråkighetsperspektiv.

Uttalsundervisning, litteracitet, skrivande - ett flerspråkighetsperspektiv

Bokomslag: Perspektiv på svenskt uttal. Fonologi, brytning och didaktik.
Jag har studerat uttal och uttalsvarianter hos inlärare av svenska som andraspråk. Studierna har bland annat resulterat i en lärobok för blivande och verksamma lärare inom sfi och svenska som andraspråk: Perspektiv på svenskt uttal. Fonologi, brytning och didaktik. (2017, 2019) Studentlitteratur, Lund. Min förhoppning är att forskningsresultat om uttal och uttalsundervisning kan bidra med utveckling av didaktiska metoder i uttalsundervisningen. Jag är också intresserad av lyssnarperspektivet, relationen brytning – förståelighet samt attityder till ett svenskt uttal som ibland avviker från det som kallas standardsvenska.

För att studera skrivande använder jag ibland loggningsprogrammet ScriptLog för att försöka förstå själva skrivprocessen. Jag är också intresserad av skrivundervisning för yngre flerspråkiga elever och för vuxna andraspråksinlärare av svenska. Jag studerar texter för att förstå samband mellan uttal och skrivande/stavning utifrån ett fonologiskt/fonetiskt jämförande perspektiv.

Modersmålslärare

En lärarkategori som behöver få mera uppmärksamhet är våra modersmålslärare som ofta är mer än bara språklärare och en bro mellan hem och skola. I möten och samtal med modersmålslärare blir deras engagemang och roll som brobyggare mellan elever, familjer och samhälle tydlig. Förutom forskning om modersmålsundervisning är jag ansvarig för en kurs om språkdidaktik för modersmålslärare.

Undervisning

Jag undervisar på olika kurser inom svenska som andraspråk, på lärarutbildningen och fristående kurser. Jag handleder uppsatsarbeten och ett par doktorander. Jag är engagerad i uppdragsutbildning inom ämnet svenska som andraspråk och håller föreläsningar på studie- och fortbildningsdagar för verksamma lärare på olika nivåer, barn/ungdomar/vuxna, om flerspråkighet, uttalsundervisning och skrivande på ett andraspråk.

Aktuella forskningsprojekt

Skrivundervisning för yngre flerspråkiga elever

Syftet med projektet är att studera skrivundervisning och skrivande bland yngre flerspråkiga elever i årskurs F-6. Klassrumsobservationer, intervjuer med lärare i två klasser i årskurs 1 samt elevernas texter utgör materialet för det nu pågående projektet. I klasserna undervisas elever med olika språklig bakgrund och varierande språkkunskaper. Jag följer lärarna och undervisningen under två terminer och hoppas kunna göra en uppföljande studie när eleverna går i årskurs 2 och 3.
Projektet finansieras av utbildningsvetenskapliga fakulteten, LiU.

Nordplus Nordic Languages

Det övergripande syftet med projektet är att studera relationen mellan uttal och stavning i de tre språken danska, norska och svenska. Genom att göra jämförelser mellan språken kan vi öka förståelsen för olikheter som i förlängningen bidrar till mer förståelig kommunikation mellan talare av de tre språken.

Ett samarbetsprojekt mellan bitr. prof Elisabeth Zetterholm, LiU, prof Jacques Koreman, Norwegian University of Science and Technology (NTNU), Trondheim och prof Holger Juul, Department of Nordic Studies and Linguistics (NorS), Köpenhamns universitet.

Svenska med sång

Uttalsundervisning på sfi.

Syftet med studien är att studera hur gemensam sång används på sfi för att stärka språkinlärningen med ett särskilt fokus på uttalet.

Ett samarbetsprojekt mellan bitr. Prof Elisabeth Zetterholm, LiU, och prof Annika Norlund Shaswar, Högskolan Dalarna.

Publikationer

2024

Margaretha Svensson, Elisabeth Zetterholm (2024) Maxa språket. Sfi B.
Elisabeth Zetterholm (2024) Phonological transfer in oral and written production among adult L2 learners of Swedish Multilingual acquisition and learning: An ecosystemic view to diversity, s. 613-635 (Kapitel i bok, del av antologi)
Elisabeth Zetterholm, Sari Vuorenpää (2024) Lärares val av skönlitteratur och läromedel i modersmålsundervisningen Femtonde nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning.: Språk och litteratur – en omöjlig eller skön förening?, s. 427-441 (Konferensbidrag)

2023

Elisabeth Zetterholm (2023) Recension: Kautonen, Maria & Kuronen, Mikko, 2021: Uttalsinlärning med fokus på svenska. Språk och stil, Vol. 1, s. 231-234 (Artikel, recension)
Elisabeth Zetterholm, Emeli Ydringer (2023) Uttalsundervisning på sfi Venue (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Samtliga publikationer

SwePub

 

Bokserien Language and Literature in Education

Jag sitter i redaktionsrådet för bokserien Language and Literature in Education, Stockholm University Press. Läs mer om bokserien hos Stockholm University Press här.

Utgåvor

Den senaste boken i serien: Exploring Language Education - Bild på ett svart och blått bokomslag. Global and Local Perspectives. 2022. Camilla Bardel, Christina Hedman, Katarina Rejman, Elisabeth Zetterholm (red.). Läs eller ladda ned boken.

Första boken i serien: Forskarskolan FRAM – lärare forskar i de främmande språkens didaktik. 2021. Camilla Bardel, Gudrun Erickson, Rött och svart bokomslag med texten Forskarskolan FRAM – lärare forskar i de främmande språkens didaktik.Jonas Granfeldt, Christina Rosén (red.) Läs eller ladda ned boken .

Journal of Monolingual and Bilingual Speech

Del av redaktionen för tidskriften Journal of Monolingual and Bilingual Speech. Läs mer här.

Samverkan

  • Modersmålslärare - språklärare och brobyggare. Öppen föreläsning tillsammans med huvudbiblioteket i Linköping i samband med den internationella modersmålsdagen, 21 februari 2023.
  • ULF-projekt på skola F-6, undervisning i svenska som andraspråk.
  • ULF-projekt, vuxenutbildning, uttalsundervisning för vuxna andraspråksinlärare av svenska.
  • Centrum för vuxenutbildning, Linköping, Kommunikation för personal inom barn- och fritidsverksamhet.

Forskningsmiljö, forskningsnätverk

Undervisning i Svenska som andraspråk

Aktuellt

Organisation