Malmstens studenter visar upp lekfull design på Stockholm Furniture Fair och gediget möbelhantverk på NK Stockholm.

Lekfull design på Lagaplan

Studenterna i möbeldesign har skapat lekfulla trämöbler ur ett barnperspektiv. Under rubriken Möbelbageriet - furu och finska pinnar, stubbar och mandelkubbar samsas möbler i rosa, grönt och jordgubbsrött. De ska stå utomhus och kommer att placeras på torget Lagaplan i Bagarmossen. På Stockholm Furniture Fair visas prototyperna upp och från maj till september kommer möblerna att stå färdiga på Lagaplan. Projektet genomförs i samarbete med Stockholms stads satsning på offentliga rum, Levande Stockholm.

Inspiration från bakverkens värld

Designstudenterna har hämtat inspirationen från bakverkens värld. Bagarmossen kallades tidigare Bagaremossen och det sägs att en bagare redan på 1700-talet hyrde en bit mark på mossen.

Avancerade möbler och gesällarbeten

Studenterna från programmen i Möbelsnickeri och Möbeltapetsering visar med sina avancerade möbler och gesällarbeten prov på gediget möbelhantverk. Majoriteten av möblerna har designats av studenter på Möbeldesignprogrammet. Med utgångspunkt på hantverksstudenternas brief har produkterna vuxit fram genom skisser, renderingar, modeller och prototyper.

Reflektionen som en pingpongmatch

Vad döljer sig bakom ett färdigt verk? Vid sidan av designprocess och hantverksskicklighet framhåller Andreas Nobel, professor i möbeldesign, själva reflektionen:

”Reflektionen som pågår under studenternas process kan beskrivas som en pingpongmatch. Efter varje tag med verktyget följer en reflektion som följs av ett nytt tag med verktyget. Det är en ständigt pågående reflektion som är både teknisk, fysisk och estetisk på en och samma gång. Vid en viss tidpunkt måste den distans som ritningen skapar överbryggas och dess linjer, former och mått prövas tredimensionellt i full skala, direkt i materialet.”

Välkommen till vår monter på Stockholm Furniture Fair

14 studenter åk 3 kandidatprogrammet i Möbeldesign ställer ut
Monter C06:30 i Greenhouse
7–11 februari 2023, klockan 9–18