21 december 2016

David Bastviken, professor vid Tema Miljöförändring, har fått närmare 20 miljoner kronor via ett ERC Consolidator Grant, en bidragsform som ges till excellent forskning.

David Bastviken Professor Tema M Foto Peter ModinFoto: Peter ModinMålet med David Bastvikens projekt är att bättre kvantifiera och utveckla modeller för att förutse metanutsläpp från sjöar. Metan är en viktig växthusgas och ny forskning visar att sjöar är en av de största metankällorna. Genom att kartlägga hur dessa naturliga växthusgasutsläpp regleras, och hur känsliga de är för den globala uppvärmningen, blir det lättare att göra välfungerande klimatmodeller.

Sjöarna ska kartläggas

– Pengarna innebär en fantastisk möjlighet att bygga upp en stark forskningsmiljö kring detta. Nu ska utsläppen i sjöarna kartläggas på ett rigoröst sätt så att vi kan förutse framtida utsläpp, kommenterar David Bastviken.

ERC står för European Research Council och stödjer forskare inom alla vetenskapliga områden som bedriver excellent forskning av yttersta kvalité. David Bastviken får 2 miljoner euro fördelade över fem år.