Digitaliseringen förändrar samhället och griper allt mer in i vår vardag, något som blivit extra påtagligt inte minst de senaste åren sedan pandemin bröt ut. Det här ställer krav på en digitalisering som är hållbar och i linje med våra demokratiska värden. Tillgänglighet är ett nyckelord, så många som möjligt måste ha möjlighet att vara delaktiga i vårt allt mer digitaliserade samhälle.

kvinna vid skrivbordElin Wihlborg är årets huvudtalare på samverkansdagen den 9 november.
Foto David Brohede

Elin Wihlborg, professor i statsvetenskap på Linköpings universitet, forskar om hur samhällets digitalisering utvecklar samspelet mellan politiska strukturer och människors vardagsliv. Elin Wihlborg är huvudtalare på årets samverkansdag och hon kommer att diskutera viktiga och högaktuella frågor på temat Digital delaktighet - demokrati, digitalisering och tillgänglighet.

Program:

14.00 Inledning
Lise-Lotte Wallberg-Järvinen, utvecklingsstrateg Näringsliv och Tillväxt, Linköpings kommun, och Brita Hermelin, professor och dagens moderator, Centrum för kommunstrategiska studier (CKS) vid Linköpings universitet (LiU).

14.15 - 15.00 Ett digitalt samhälle för alla
Utmaningar och möjligheter för välfärd i ett alltmer digitalt samhälle. Elin Wihlborg, professor i statsvetenskap, LiU.

Paus

15.10 - 15.50 Virtuellt studiebesök på Kontakt Linköping i Skäggetorp.
Presentation av Martin Liabäck, verksamhetschef  för Kontakt Linköping. Samtal mellan Martin Liabäck och Ahmed Kaharevic, doktorand i statsvetenskap, LiU.

15.50 - 16.00 Paus

16.00 - 16.20 Virtuellt studiebesök på Motala DigidelCenter.
Presentation av Johanna Sefyrin, docent i informationssystemutveckling, LiU.

16.20 Reflektioner och frågor.

16.30 Avslutning
Anna Maria Lönn Wahlqvist, samverkansutvecklare vid LiU.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Samverkansdagen arrangeras i samverkan mellan Linköpings kommun och Linköpings universitet genom Centrum för kommunstrategiska studier (CKS).

Tid och plats:
Årets samverkansdag är digital och äger rum den 9 november kl. 14.00 - 16.30.

Samverkansdagen är en del av East Sweden Innovation Week: en vecka fylld av inspiration, innovation och nätverkande i Östergötland.