Institutet för analytisk sociologi, IAS, ordnar forskningsseminarier regelbundet inom analytisk sociologi och computational social science.

De ämnen som diskuteras fokuserar ofta på IAS kärnområden - analytisk sociologi, organisatorisk dynamik, segregeringsdynamik och kulturell dynamik. Nytt för i år är att vi även introducerar International Roundtable on Computational Social Science där seminarier hålls av ledande CSS-forskare.

Våra seminarier och föreläsningar är öppna för alla och vi ser fram emot att träffa dig på ett av våra evenemang!

Tid: 14.30-16.00 på torsdagar

Plats: Zoom. Kontakta Madelene Töpfer, madelene.topfer@liu.se, för länk till Zoom.

Ladda ner programmet här
Det är några seminarier som är markerade med en *, där kommer vi att ses i KO301.

Kommande seminarier

25 april 2024

Analytical Sociology Seminar: How network structure matters for creativity

kl. 14.30 – 16.00 KO301, Kopparhammaren 2, Campus Norrköping och Zoom

Välkommen till Analytical Sociology Seminar med Ronald S. Burt från University of Chicago and Bocconi University. Seminariet är öppet för allmänheten och hålls på engelska. Kontakta madelene.topfer@liu.se för Zoom-länk.

16 maj 2024

Analytical Sociology Seminar: A general methodological framework for micro-macro analysis in social networks

kl. 14.30 – 16.00 Zoom

Välkommen till Analytical Sociology Seminar med Scott Duxbury från University of North Carolina, Chapel Hill. Seminariet är öppet för allmänheten och hålls på engelska. Kontakta madelene.topfer@liu.se för Zoom-länk.

23 maj 2024

International Roundtable on Computational Social Science: Daytime changes in social segregation and neighbourhood effects according to people's daily mobility

kl. 14.30 – 16.00 KO301, Kopparhammaren 2, Campus Norrköping och Zoom

Välkommen till the International Roundtable on Computational Social Science med Julie Vallée från CNRS, France. Seminarium är öppen för allmänheten och hålls på engelska. Kontakta madelene.topfer@liu.se för Zoom-länk.

Tidigare IAS Seminarier

Besök IAS och Campus Norrköping

Intresserad av att presentera ett paper? Kontakta oss