Samtliga tillfällen onsdagar kl. 13–15 om inte annat anges. På grund av Covid-19 hålls våren seminarium så länge det behövs på Zoom. Zoom-länk finns i nedan pdf.
Preliminärt program vårterminen 2021
20/1 Höj kvaliteten på textsamtalen – utveckla elevers läsförmåga. Presentation av en forskningsansökan. Maritha Johansson & Michael Tengberg, Karlstads universitet.
27/1 Talängslan och upplevd agens: Engelskelevers erfarenheter av muntlig interaktion på låg- och mellanstadiet. FD Maria Nilsson, SU Samarbete med Språk och kultur.
17/2 Projektgranskning
3/3 Resurs
10/3 15-17 Det rutiga klassrummet. Serier, multimodalitet och litteracitet. Lars Wallner, post doc, IBL. Seminarium i samarbete med Språk och kultur.
12/3 13– Fiktion genom två medier. En studie om gymnasieelevers meningsskapande utifrån Hjalmar Söderbergs novell ”Pälsen” och dess adaption till film. FM Simon Wessbos disputerar. Opponent är professor Christina Olin-Scheller, Karlstads universitet.
17/3 Resurs
7/4 Att göra sin forskning synlig. Johanna Nählinder, universitetsbiblioteket.
14/4 Vad tänker du på när du hör ordet ’skrivundervisning’? – en intervjustudie av blivande svensklärare. FD Helen Winzell, universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning.
21/4 Teori i praktiken. Att välja och använda teoretiska begrepp vid analys av historiedidaktiskt material. Diskussion av bokkapitel. David Ludvigsson, biträdande professor i historia.
5/5 Tidiga analysresultat från en pågående klassrumsstudie på mellanstadiet. Pontus Larsen, doktorand i pedagogiskt arbete
12/5 Kunskaper om språk i skolans svenskämne. Ett utsnitt ur ett pågående avhandlingsarbete. Fredrik Olsson, doktorand i pedagogiskt arbete.
19/5 Lärare talar om lyrikundervisning – preliminära analyser av fokusgruppssamtal. Gunilla Ståhlberg, doktorand i pedagogiskt arbete.
26/5 ”Jag förstår inte din text”. Flerspråkiga lärarstudenters akademiska skrivande. Elisabeth Zetterholm, bitr. professor i svenska som andra språk och Andreas Lagerlöf, universitetsadjunkt i svenska som andra språk
2/6 Sex- och samlevnadsundervisning: ett pilotprojekt. Emma Axinder, doktorand i pedagogiskt arbete.