Januari
24 januari i TAGE
Marie Cronqvist, professor i modern historia, inleder en diskussion om ”det goda seminariet”.
Textunderlag: läs det inledande kapitlet ”Trygga rum, kritiska rum” ur boken Det goda seminariet. Forskarseminariet som lärandemiljö och kollegialt rum. Red. Cronqvist & Maurits
31 januari i TAGE
Ann-Sofie Persson, docent i Språk och kultur, presenterar projektet ”Framtidens svensklärare och ekokritiska perspektiv på litteratur”
Februari
14 februari i 2 R42 (C-huset)
Pontus Larsen, doktorand i pedagogiskt arbete, presenterar kapitelutkast om historieundervisning på mellanstadiet.
Mars
6 mars i Comenius
Slutgranskning inför disputation. Ragnild Lome, doktorand i Språk och kultur. Granskare: Elin Käck. Arrangeras av SoK.
13 mars i Metodik 2
Gunilla Ståhlberg, doktorand i pedagogiskt arbete, presenterar kapitelutkast om lärares beskrivningar av lyrikundervisning på gymnasiet.
20 mars i Comenius
Internationalisering i forskarutbildningen. Lena Örnestrand, fakultetskoordinator, presenterar möjliga vägar för utbyten och andra former av internationalisering.
27 mars
Resurstid
April
10 april i TAGE
Maritha Johansson, docent i pedagogiskt arbete, presenterar artikeln “Dialogue and defamiliarization: The conceptual framing of an intervention for challenging readers and improving the quality of literature discussions”.
17 april i KY32
Emma Axinder, doktorand i pedagogiskt arbete, presenterar artikelutkast om undervisning och lärande om sexualitet och relationer på mellanstadiet.
24 april i TAGE
Suzanne Parmenius Swärd. Presentation av boken Formellt skrivande på gymnasiet – att utveckla undervisning.
Maj
8 maj i TAGE
Bengt-Göran Martinsson, professor i pedagogiskt arbete. SOU-diskursen om ämnesdidaktik. Ett artikelutkast.
15 maj i KY31
Fredrik Olsson, doktorand i pedagogiskt arbete, presenterar ett kapitelutkast om kunskaper om språk i gymnasieskolans svenskämne.
22 maj i KY31
Nya doktorander i pedagogiskt arbete presenterar idéer inför pilotprojekt.
29 maj, lokal meddelas senare
Paul Resch, doktorand i pedagogiskt arbete. Mittseminarium. Granskare: Hanna Hofverberg, Malmö universitet.