Forskningsmiljön Pedagogiskt arbete med inriktning mot språk- och litteraturdidaktik (PASL) har en ämnesdidaktisk inriktning. I miljön bedrivs didaktisk forskning i svenska, svenska som andraspråk, svenska för invandrare (SFI) och engelska.
Aktuella forskningsområden
Språk- och skrivdidaktik
Skrivundervisning i ett skol- och lärarutbildningsperspektiv
Inom detta område studeras elevers skrivande och skrivutveckling. Dessutom studeras när och under vilka villkor som lärarstudenter och lärare i svenska utvecklar kunskap om skrivundervisning.
Suzanne Parmenius Swärd och Helen Winzell
Uttal och uttalsundervisning i ett andraspråksperspektiv
Inom forskningsfältet studeras såväl inlärning som utveckling av uttalet liksom uttalsundervisning företrädesvis hos vuxna andraspråksinlärare.
Flerspråkig litteracitet
Här studeras flerspråkiga elevers skrivprocesser
Modersmålslärare och modersmålsundervisning i den svenska skolan
Inom detta forskningsfält studeras modersmålslärares olika roller, deras syn på innehåll i utbildning för modersmålslärare samt modersmålsundervisningen.
Litteraturdidaktik
Litterär reception och analys
Området behandlar användning, tolkning och förståelse av litterära texter av olika slag på skolans alla stadier samt inom lärarutbildning.
Maritha Johansson, Bengt-Göran Martinsson, Gunilla Ståhlberg och Simon Wessbo.
Internationella komparationer av undervisning, litterär reception och styrdokument i olika länders litteraturundervisning i förstaspråket(L1).
Begreppslärande och kunskapsutveckling.
Inom detta fält fokuseras på hur teoretiska begrepp inom olika ämnen, exempelvis litteraturanalys, implementeras och används i undervisning.
Maritha Johansson, Bengt-Göran Martinsson och Suzanne Parmenius Swärd.
Litteratur och medier
Detta område undersöker litteraturens och litterära läromedels villkor i det nya medielandskapet.
Bengt-Göran Martinsson och Simon Wessbo.
Övrigt
Svenskämnet och Curriculum Studies
Detta område studerar hur svenskämnets innehåll konstrueras och har konstruerats över tid.
Bengt-Göran Martinsson och Fredrik Olsson
Svenskdidaktik som forsknings- och professionsfält
I fokus för detta område står frågor om hur svenskdidaktiken utvecklats som forskningsfält i relation till utbildnings- och forskningspolitik, akademiska discipliner samt verksamma lärares och lärarutbildningens behov av forskning.