marjo59

Maritha Johansson

Biträdande professor

En stor utmaning i dagens textbaserade samhälle är barns och ungdomars motivation att läsa. I min forskning undersöker jag hur läsning och bearbetning av litterära texter i skolan kan bidra till ökad läslust, läsförståelse, analys och reflektion. 

Litteraturdidaktisk forskning

Mitt huvudintresse är hur litteraturundervisningen på olika nivåer i utbildningssystemet påverkar läsarens litterära reception, det vill säga samspelet mellan läsaren och den litterära texten.

Pågående forskningsprojekt

UTFORSK

I projektet UTFORSK "Utforskande och fördjupande textsamtal om komplexa litterära texter", finansierat av Skolforskningsinstitutet, arbetar vi med litteratursamtal på högstadiet. I projektet har vi undersökt om det går att höja kvaliteten på lärarledda samtal om komplexa skönlitterära texter. Lärarna har implementerat en samtalsmodell inspirerad av Inquiry Dialogue och genomfört en serie av samtal utifrån ett urval av utmanande litterära texter. Studien visar en statistiskt signifikant ökning av samtalskvaliteten på de variabler som undersöks. Inom ramen för projektet har vi tagit fram en lärarhandledning som du hittar här: Lärarhandledning UTFORSK.

VINYL

I projektet VINYL "Nytt vin i gamla läglar eller gammalt vin i nya läglar. Etableringen av svenskämnesdidaktik som forskningsfält”, finansierat av Vetenskapsrådet, undersöker vi framväxten och etableringen av det svenskämnesdidaktiska forskningsområdet i Sverige.

LITTERATURUNDERVISNING I NORDEN

Tillsammans med nordiska kollegor har jag pågående projekt som rör litteraturundervisning ur ett komparativt nordiskt perspektiv.

Publikationer

2024

Maritha Johansson, Bengt-Göran Martinsson (2024) Svenskämnesdidaktik som akademiskt professionsfält Educare, Vol. 2, s. 57-83 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Maritha Johansson, Bengt-Göran Martinsson (2024) Litterär analys i ett didaktiskt perspektiv Examensarbete i språk- och litteraturdidakti, s. 79-101 (Kapitel i bok, del av antologi)
Maritha Johansson (2024) Att undersöka förhållandet mellan läsare och texter genom receptionsstudier Examensarbete i språk- och litteraturdidaktik, s. 49-77 (Kapitel i bok, del av antologi)

2023

Stina-Karin Skillermark, Maritha Johansson (2023) Äldre texter i det moderna klassrummet: om bilder som möjliggörare i litteraturundervisningen Undervisningens konst, s. 125-155 (Kapitel i bok, del av antologi)
Maritha Johansson, Anna Nordenstam (2023) Litteraturläsare eller inte?: Elever på IB-programmets förberedande år och deras läsarbiografier Acta Didactica Norden, Vol. 17, Artikel 16 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Uppdrag och nätverk

Uppdrag

  • Ersättare i anställningsnämnden för utbildningsvetenskap
  • Ledamot av styrelsen för utbildningsvetenskap
  • Ämnesansvarig för Svenska inom ämneslärarprogrammet

Forskningsnätverk

  • SMDI (Svenska med didaktisk inriktning)
  • Nordiska nätverket för litteraturdidaktisk forskning
  • LDN Litteraturdidaktiskt nätverk
  • ARLE (Association for Research in L1 Education) 

Forskning

Jag är forskningsledare för forskningsmiljön Pedagogiskt arbete med inriktning mot språk- och litteraturdidaktik och forskarutbildningsansvarig för forskarutbildningen i pedagogiskt arbete med ämnesdidaktisk inriktning. 

Ett klassrum med vuxenstudenter.

Forskningsmiljön Pedagogiskt arbete med inriktning mot språk- och litteraturdidaktik

Pedagogiskt arbete är ett mångvetenskapligt forskningsområde som behandlar frågor med relevans för skolans och lärarutbildningens praktiker och andra pedagogiska verksamheter.

Undervisning

Nyheter

Organisation