Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 10
av 29
träffar
Laddar resultat
Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik - NATDID
NATDID:s uppdrag är att stödja svensk skolutveckling inom naturvetenskap och teknik. Det gör vi genom att göra ämnesdidaktisk forskning mer tillgänglig för dem som är verksamma i skolan.
Forum för ämnesdidaktik inom utbildningsvetenskap
Forum för ämnesdidaktik inom utbildningsvetenskap är ett forum för utbyte och samarbete mellan olika ämnesdidaktiska forskningsmiljöer inom området Utbildningsvetenskap vid Linköpings universitet.
Medarbetare
Visa alla
Seminarieserien Pedagogiskt arbete med ämnesdidaktisk inriktning
I seminarieserien Pedagogiskt arbete med ämnesdidaktisk inriktning samlas forskare och doktorander med ämnesdidaktiska intressen. Här ser du aktuellt schema, seminariet är öppet.
Naturvetenskapernas didaktik
Naturvetenskapernas didaktik är en forskningsmiljö som bedriver forskning i anslutning till lärarutbildningen vid Linköpings universitet, speciellt den del som genomförs i Norrköping.
System- och individperspektiv på bedömning
De senaste årens ökade tryck på skolsystem att mäta och följa kunskapsutveckling har satt frågan om bedömning i centrum för forskningen om skolan.
Språk, redskap och representationer
Inom detta forskningsområde fokuseras dessa redskap och representationer och vilka möjligheter till lärande av naturvetenskap de ger. Vi undersöker även hur nya typer av redskap förändrar naturvetenskapliga lärandepraktiker i sig.
Teknik, naturvetenskap och didaktik - TekNaD
Teknik, naturvetenskap och didaktik - TekNaD - är en forskningsmiljö inom teknikens och naturvetenskapernas didaktik som startade 2011.
Teknikens didaktik
Teknikens didaktik handlar om teknikundervisning från förskola upp till gymnasium och lärarutbildning, både som ett forskningsområde och som huvudområde inom våra olika lärarprogram.
Nordiskt forskarnätverk om interartsliga relationer inom barnkulturen
"Research Network for Interspecies Relations in Children’s Cultures" är ett nordiskt tvärvetenskapligt nätverk för forskare med ett intresse för narrativa framställningar av människa-djurrelationer riktade till barn och ungdomar.
Nyhet |
29 oktober 2024
"Det är nördigt att läsa"
Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.