Två forskare från Linköpings universitet, 5 högstadie- och gymnasielärare samt tre IKT-strateger alla från Linköpings och Motala kommun utgör nu forskargrupp för detta projekt. Samverkansprojektet pågår mellan 2020-2021 och genomförs inom ramen för det nationella projektet undervisning, lärande, forskning (ULF).
Alla i forskargruppen arbetar aktivt och är ansvariga i hela processen:
- formulering av forskningsfrågor
- diskussion runt forskningsupplägg
- genomförande av datainsamling
- analys av data
- spridning av resultaten.
Arbetet tar sin utgångspunkt i den nationella digitaliseringsstrategin för skolväsendet (Utbildningsdepartementet, 2017). Projektet arbetar metodmässigt med Design based research (DBR). Tanken med det är att:
- arbeta i ett lärarforskarteam som genomför projektet på skolorna med utgångspunkt i lärares frågor och medverkande forskares specifika kompetens.
- generera fördjupad förståelse och möjligheter att skapa och utvärdera förändring i flera led.
- bana väg för en fördjupad ämnesdidaktisk reflektion och process.
- utforma projektet i olika faser med utrymme för rörlighet och överlappning mellan de olika faserna.
- involvera lärare i ett senare skede att också kan agera ambassadörer för vidare spridning och kunskapsdelning inom kollegiet.