Bakgrunden till projektet är kommunens låga lästestresultat över tid, främst avseende pojkars läsprestation. Skolcheferna efterfrågade därför ett ULF-forskningsprojekt som särskilt fokuserar på hur pojkar kan stödjas i sin läsning och läsutveckling.
Forskningsprojektet Pojkars läsning startades hösten 2022 och pågår till hösten 2024. Projektet leds av Ulrika Andersson, doktor i pedagogik vid Linköpingsuniversitet. Medforskare är Stefan Gustafson, professor i pedagogik vid Linköpings universitet, och två grundskollärare i årskurs 1–6 från Finspångs kommun.
Forskarteamet arbetar utifrån det övergripande syftet att bidra till ökad läsförmåga framför allt hos pojkar åk 1–3 i Finspångs kommun. Vi kommer att beskriva, utveckla, genomföra och utvärdera en modell för differentierad läs- och skrivundervisning i årskurs 1–3 med utgångspunkt i pojkars behov, men också med hänsyn tagen till övriga elevers behov gällande läs- och skrivundervisning. Modellen utvecklas genom praktiknära samarbete mellan forskare och lärare i forskarteamet och utifrån intervjuer med elever och verksamma lärare i åk 1–3.