Elektrifiering av fordon är en viktig del i omställningen till ett koldioxidneutralt och hållbart samhälle. Det största hindret för en snabb omställning är att utveckla passande energilager för transportsektorn. Batteri- och bränslecellssystem används idag men båda teknikerna har potential att förbättras och bli mer konkurrenskraftiga alternativ.
Några egenskaper som värdesätts är miljövänlighet ur ett livscykelperspektiv, hög energitäthet, snabbladdningsförmåga, lång livslängd, tillverkningspris och säkerhet.
Forskning för säker och optimal energilagring
Vår forskning syftar till att designa energilagringssystem som utnyttjar batteri eller bränsleceller optimalt på ett säkert sätt. Detta innefattar;
- elektrisk konstruktion av till exempel batteripack.
- dimensionering av elektriska komponenter i en drivlina för att optimera energiförluster och tillverkningskostnader.
- optimal styrning av batterianvändningen för att minska energiförluster och öka livslängden samt skatta livslängd och övervaka batterisystem för säker robust drift.
Vår forskningsmiljö
Fordonssystem har en egenutvecklad batteririgg med tillhörande batterihanteringssystem. Där kan styrstrategier testas och mätdata insamlas. Metodmässigt används fysikalisk och data-driven modellering, simulering, reglering och optimering.
Samarbetspartners
Forskningen bedrivs ofta tillsammans med svensk industri och finansiärer som till exempel
Scania CV AB,
Atlas Copco,
Northvolt,
Alelion och
Swedish Electromobility Center.