Fritidsgården som gemenskapande arena för att motverka utanförskap och social oro

Ett träplank med ett ritat fotbollsmål.
Fotograf: Jonathan Hedren

Hur kan samhället stödja ungdomar som känner social oro och utanförskap? I det här projektet studerar vi fritidsgården som social praktik och hur den kan utvecklas för att stärka ungdomars tillhörighet och delaktighet.

Fritidsgårdar spelar en viktig roll i att skapa en känsla av tillhörighet för unga. Genom att erbjuda meningsfulla fritidsaktiviteter kan dessa institutioner hjälpa till att förebygga utanförskap och därmed minska social oro bland ungdomar. Utanförskap kan leda till destruktiva beteenden som kriminalitet, missbruk och våld, vilket inte bara påverkar individen utan också samhället i stort, både socialt och ekonomiskt.

Fritidsgården – en viktig plats för barn och unga

Möjligheten till strukturerade aktiviteter är tyvärr ojämnt fördelad bland olika barn- och ungdomsgrupper. Fritidsgårdar är särskilt viktiga för barn och unga i riskzonen, men deras aktiviteter gynnar också bredare grupper. På fritidshemmen kan unga från olika bakgrunder samlas kring gemensamma intressen, vilket främjar välmående, inflytande och delaktighet.

Barn och personal på fritidsgårdar deltar i studien

I projektet, som genomförs i samarbete med Norrköpings kommun och två fritidsgårdar, Frinavet och Blacka fritidsgård, deltar både personal och ungdomar (10–18 år). Projektet använder aktionsforskningsmetoder under en tvåårsperiod för att undersöka och utveckla sociala praktiker. Målet är att stärka känslan av tillhörighet bland unga genom att bygga på den kunskap som redan finns hos personalen och ungdomarna själva.

Utveckling av platsledarskap

Fritidsgårdar har en lång tradition av att anpassa sin verksamhet efter besökarnas intressen och perspektiv. Trots detta finns ett behov av att systematiskt utveckla metoder för att skapa tillhörighet och delaktighet. Projektet fokuserar på att utveckla “platsledarskap”, ett begrepp från den brittiska forskaren Katherine Riley, för att förbättra fritidsgårdarnas arbete.

Främja ungas tillhörighet och delaktighet

Genom aktionsforskning tillsammans med personal och ungdomar på två fritidsgårdar syftar projektet till att:

  1. Generera kunskap om fritidsgården som social praktik.
  2. Utveckla fritidsgårdens verksamhet för att främja ungas tillhörighet och delaktighet.

Fritidsgårdar kan därmed ses som viktiga institutioner för att stödja unga och skapa en mer inkluderande och trygg miljö för alla.

Forskningsområde

Kontakt

Forskare

Organisation