Utbildning förändrar samhället och samhällsförändringar påverkar utbildningsinstitutionernas praktik. Samhällsförändringar återspeglas såväl i styrdokumentens utformning och innehåll som i vardagspraktiken. Forskningsinriktningen pedagogiskt arbete och samhällsförändring samlar forskare som undersöker utbildningens politiska och strukturella villkor i ett globaliserat samhälle där utbildningsinstitutionerna påverkas av såväl nationell styrning som globala och transnationella processer. Inom detta kunskapsområde undersöker vi utbildningens, undervisningens och lärandets villkor på såväl mikro, meso- och makronivån. Ett centralt mål är att kritiskt granska hur dominerande diskurser inom utbildningsinstitutioner, upprepar, befäster och förändrar aktörers praktik.
Vi bedriver vi forskning om
- språklig, kulturell och religiös mångfald
- hur förändringar i nationella styrdokument tolkas i praktiken
- hur migrations- och integrationsprocesser återspeglas i förskolans, fritidshemmets och skolans vardag i såväl städer som på landsbygden
- delaktighetens villkor
- barns religiösa, språkliga och kulturella rättigheter