Fotografi av Lina Söderman Lago

Lina Söderman Lago

Universitetslektor, Docent

Huvudfokus i min forskning är barns perspektiv på och vardagsliv i utbildningsinstitutioner, med ett särskilt fokus på skolstart och fritidshem. Jag har även bedrivit forskning om lärares arbete och samverkan mellan skolformer.

Barns vardag och lärares arbete: Forskning om skola, fritidshem och inkludering

Skolövergångar, fritidshemsvardag och barns perspektiv

I flera projekt har jag undersökt olika aspekter av barns vardag i och perspektiv på skola, förskoleklass och fritidshem. En sådan aspekt är skolstarten som jag har undersökt med fokus på hur barn förstår och skapar mening om såväl förskoleklass och skola som övergången mellan dem. I avhandlingsprojektet ”Mellanklass kan man kalla det” och efterföljande studier följs barn i övergången mellan förskoleklass och skola. Jag är även intresserad av barns vardagsliv i fritidshemmet och har exempelvis studerat fritidshemmet som arena för barns sociala relationer genom etnografiska metoder och intervjuer med barn. I dessa studier ryms såväl barns kamratskapande och vänskapsrelationer som utanförskap och ensamhet.

Även barns meningsskapande om fritidshemmet som arena för aktiviteter som undervisning, fritid och lek är del av mitt forskningsintresse men även hur barn förstår och hanterar de dagliga övergångarna mellan skola, fritidshem och hem. I det pågående projektet Barn med funktionsnedsättning i skola och fritidshem undersöks barns erfarenheter av social inkludering under Covid19-pandemin. I projektet undersöks också skol- och fritidshemssituationen för barn med funktionsnedsättning utifrån både föräldrars och lärares perspektiv.

Lärares arbete och samverkan

I flera studier har jag också studerat lärares arbete, främst med fokus på samverkan och elevers delaktighet och inkludering. I projektet Förskoleklassen i en brytningstid har förskoleklasslärares arbete och förståelse av det egna uppdraget och skolformens position i utbildningssystemet undersökts genom att följa några skolors arbete över tid. Forsknings- och utvecklingsprojektet Samverkan för ökad måluppfyllelse har syftat till att utveckla kunskap om och former för samverkan mellan lärare i grundskola, förskoleklass och fritidshem. Inom ramen för ULF har jag undersökt och utvecklat lärares arbete med fritidshemmets undervisningsuppdrag samt tillgängliga lärmiljöer. Erasmus-projektet SIPP syftar till att utveckla former för lärares arbete med social inkludering och projektet Playing syftar till att utveckla förskollärares arbetet med lek.

Ett särskilt intresse i relation till lärares arbete är hur barns perspektiv och delaktighet kan utvecklas och tillvaratas i såväl skolutvecklingsforskning som i undervisning.

Forskningsprojekt

Ett träplank med ett ritat fotbollsmål.

Fritidsgården som gemenskapande arena för att motverka utanförskap och social oro

Hur kan samhället stödja ungdomar som känner social oro och utanförskap? I det här projektet studerar vi fritidsgården som social praktik och hur den kan utvecklas för att stärka ungdomars tillhörighet och delaktighet.

Några barn som gör high five.

Mellanårens fritidsaktiviteter: utforskning av 10-12-åringars fritid

Barn mellan tio och tolv år utgör vad man brukar kalla mellanålder; mellan att vara ett litet barn och att vara en tonåring. Den här studien fokuserar på deras fritid och vad som gör den meningsfull.

Tvillingflickor i solglasögon som dansar i konfetti.

Mello i fritidshem

Vad betyder "mello" i fritidshemmet? Detta projekt undersöker melodifestivalens roll i fritidshemmet med fokus på såväl hur melodifestivalen tar plats i barns vardag som hur fritidshemslärare använder melodifestivalen i undervisning och aktiviteter.

Barn och lärare i klassrum.

ULF: Tillgängliga lärmiljöer

Projektets syfte är att utveckla och utforska hur skolans lärmiljö kan göras mer tillgänglig för alla elever. Projektet är särskilt inriktat på sociala aspekter av skolmiljön, exempelvis trivsel, elevers välmående, relationer m.m.

Flickor studerar en insekt med ett förstoringsglas.

Social inkludering genom elevers delaktighet (SIPP)

Projektet fokuserar på social inkludering och bygger på elevers erfarenheter av delaktighet. I projektet som är finansierat av Erasmus plus arbetar forskare och lärare tillsammans för att utveckla delaktighetspraktiker.

En bild på en mur med grafitti målad på.

Barn med funktionsnedsättning i skola och fritidshem

Projektet handlar om hur situationen varit för barn med olika funktionsnedsättningar i skola och fritidshem under Covid-19-pandemin. Fokus ligger på de sociala aspekterna i skolan och hur vardagen sett ut och förändrats under pandemin.

Avslutade forskningsprojekt

CV

CV i korthet

  • 2020 Docent i Pedagogiskt arbete, Linköpings universitet
  • 2020 Universitetslektor i tema Barn, institutionen för Tema, Linköpings universitet
  • 2016 Universitetslektor i Pedagogiskt arbete, Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL), Linköpings Universitet
  • 2014 Filosofie doktorsexamen, Linköpings universitet

Uppdrag

  • 2022- Programansvarig för mastersprogrammet i Child Studies
  • 2023- Coordinator för NERA NETWORK 17, Leisure time Pedagogy

Publikationer

2024

Helene Elvstrand, Lina Lago (2024) Whose main concern?: Constructivist Grounded Theory as a way of gaining closeness to what is important to participants in a study of Swedish school-age educare The Routledge International Handbook of Constructivist Grounded Theory in Educational Research, s. 153-167 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Lina Lago, Karin Bertills, Helene Elvstrand (2024) Mina tillgängliga vuxna: Gästredaktionell introduktion Venue, Vol. 27 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Lina Lago, Helene Elvstrand (2024) Frihet, frivillighet och styrning: Elevers friutrymme i fritidshem Fritidsdidaktiska dilemman, s. 39-61 (Kapitel i bok, del av antologi)

2023

Helene Elvstrand, Lina Lago (2023) Tema - en väg för att skapa helhet och lugn i det fritidspedagogiska arbetet Venue, Vol. 23 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Lina Lago, Helene Elvstrand, Kristina Hellberg (2023) School child parenting put under pressure: Conditions for and practices of parenting school aged children with disabilities before, during and after a pandemic

Nyheter

Organisation

Undervisning