Fotografi av Sanna Hedrén

Sanna Hedrén

Universitetslektor

Mina forskningsintressen handlar om barn och ungas meningsfulla fritid i olika institutioner som fritidshem och öppen fritidsverksamhet.

Om min forskning

Mina forskningsintressen handlar om barn och ungas meningsfulla fritid i olika institutioner som fritidshem och öppen fritidsverksamhet. Jag är även intresserad av hur sådana institutioner skapas och omskapas genom de sociala interaktioner som äger rum. 

I min avhandling Fritidshemmets (mellan)mål och mening. Positioneringar i kollegialt samtalande mellan fritidshemspersonal, undersöker jag hur arbetslags kollegiala relationer påverkar vad som blir möjligt att säga och göra i diskussioner om fritidshemmets vardagspraktik. Studien inkluderar analyser av personalens meningsskapande och konstruktioner av sig själva som arbetslag och av fritidshemmet som institution.

Pågående projekt

Barns meningsskapande i frivillighet och styrning i fritidshem

I projektet vill vi beskriva, analysera och förstå mer om barns möjligheter till en meningsfull fritid i fritidshemmets verksamhet. Projektet är ett samarbete med professor Maria Hjalmarsson, Karlstad universitet.

Följande artiklar har publicerats i projektet:
Hedrén, S., & Hjalmarsson, M. (2024). Erbjudanden om barns meningsskapande i lärarledda aktiviteter i fritidshem. Utbildning & Lärande, 18(1), 1-19. DOI: https://doi.org/10.58714/ul.v18i1.17857
Hjalmarsson, M. & Hedrén, S. (2025). Freedom, integrity and sociability. Children’s perspectives on teacher (non)participation in Swedish School-Age educare centres. Journal of Research in Childhood Education, 16. https://doi.org/10.1080/02568543.2025.2514769

Fritidsgården som en gemenskapande arena för att motverka social oro

I projektet arbetar vi tillsammans med fritidsgårdar i Norrköpings kommun för att utveckla arbetsmetoder som motverkar social oro och utanförskap. Projektet är ett samarbete med Helene Elvstrand, LiU (projektledare) och Lina Söderman Lago, LiU och finansieras av Norrköpingsfonden.

Mellanårens fritidsaktiviteter: utforskning av 10-12-åringars fritid

I projektet utforskas upplevda möjligheter till fritidsaktiviteter och meningsfull fritid bland barn i åldern 10-12 år. I en delstudie undersöks hur barn själva gör ålder som en social kategori när de beskriver vilka fritidsaktiviteter som finns tillgängliga för dem. I en annan delstudie undersöks hur barn upplever att närområdet kan tillgodose de behov och önskningar av fritidsaktiviteter som de har. Projektet är ett samarbete med Lina Söderman Lago och Helene Elvstrand, LiU.

Meningsfull fritid i rörelse

I projektet studeras en öppen fritidsverksamhet för 10-12-åringar. Projektet undersöker framgångsfaktorer för att tilltala barn att delta i verksamhetens erbjudande om fritidsaktiviteter utifrån ledarskap och organisation. Projektet är ett samarbete med universitetslektor Peter Carlman, Karlstad universitet.

Forskningsprojekt

Publikationer

2025

Maria Hjalmarsson, Sanna Hedrén (2025) Freedom, Integrity, and Sociability: Children's Perspectives on Teacher (Non)participation in Swedish School-Age Educare Centers Journal of Research in Childhood Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2024

Sanna Hedrén, Hjalmarsson Maria (2024) Erbjudanden om barns meningsskapande i lärarledda aktiviteter i fritidshem Utbildning och Lärande / Education and Learning, Vol. 18, s. 1-19 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Alex Orrmalm, Johanna Sjöberg, Anna Sparrman, Rebecka Tiefenbacher, Joel Löw, Johanna Annerbäck, Johanna Sköld, Emilia Strid, Sanna Hedrén, Lina Lago, Olga Anatoli Smith, Yelyzaveta Hrechaniuk, Alan Prout, Marek Tesar (2024) Centring children in research: A collaborative exploration into child-centredness as method and theory Child Studies, Vol. 6, s. 11-32 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Sanna Hedrén (2024) Reflekterande arbetssätt i fritidshem

2023

Sanna Hedrén, Lina Lago (2023) Is There an "I" in "We?": Children as Individuals or Group Subjects in School-Age Educare Staff's Collegial Conversations Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, Vol. 9, s. 62-75 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Sanna Hedrén (2023) A practice-based perspective on discursive change in collegial conversation: Explicit and implicit communication at work Communication and Language at Work, Vol. 9, s. 20-35 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2022

Organisation