I min avhandling Fritidshemmets (mellan)mål och mening. Positioneringar i kollegialt samtalande mellan fritidshemspersonal, undersöker jag hur arbetslags kollegiala relationer påverkar vad som blir möjligt att säga och göra i diskussioner om fritidshemmets vardagspraktik. Studien inkluderar analyser av personalens meningsskapande och konstruktioner av sig själva som arbetslag och av fritidshemmet som institution.
Pågående projekt
Barns meningsskapande i frivillighet och styrning i fritidshem
I projektet vill vi beskriva, analysera och förstå mer om barns möjligheter till en meningsfull fritid i fritidshemmets verksamhet. Projektet är ett samarbete med professor Maria Hjalmarsson, Karlstad universitet.
Följande artiklar har publicerats i projektet:
Hedrén, S., & Hjalmarsson, M. (2024). Erbjudanden om barns meningsskapande i lärarledda aktiviteter i fritidshem. Utbildning & Lärande, 18(1), 1-19. DOI: https://doi.org/10.58714/ul.v18i1.17857
Hjalmarsson, M. & Hedrén, S. (2025). Freedom, integrity and sociability. Children’s perspectives on teacher (non)participation in Swedish School-Age educare centres. Journal of Research in Childhood Education, 16. https://doi.org/10.1080/02568543.2025.2514769
Fritidsgården som en gemenskapande arena för att motverka social oro
I projektet arbetar vi tillsammans med fritidsgårdar i Norrköpings kommun för att utveckla arbetsmetoder som motverkar social oro och utanförskap. Projektet är ett samarbete med Helene Elvstrand, LiU (projektledare) och Lina Söderman Lago, LiU och finansieras av Norrköpingsfonden.
Mellanårens fritidsaktiviteter: utforskning av 10-12-åringars fritid
I projektet utforskas upplevda möjligheter till fritidsaktiviteter och meningsfull fritid bland barn i åldern 10-12 år. I en delstudie undersöks hur barn själva gör ålder som en social kategori när de beskriver vilka fritidsaktiviteter som finns tillgängliga för dem. I en annan delstudie undersöks hur barn upplever att närområdet kan tillgodose de behov och önskningar av fritidsaktiviteter som de har. Projektet är ett samarbete med Lina Söderman Lago och Helene Elvstrand, LiU.
Meningsfull fritid i rörelse
I projektet studeras en öppen fritidsverksamhet för 10-12-åringar. Projektet undersöker framgångsfaktorer för att tilltala barn att delta i verksamhetens erbjudande om fritidsaktiviteter utifrån ledarskap och organisation. Projektet är ett samarbete med universitetslektor Peter Carlman, Karlstad universitet.