Fotografi av Helene Elvstrand

Helene Elvstrand

Biträdande professor

Mina forskningsintressen rör flera områden som demokratifrågor i relation till utbildning, fritidshem och teknik och förskola.

Forskning om fritidshem och barns delaktighet

Inom området demokratifrågor i relation till utbildning har jag framförallt intresserat sig för frågor relaterade till barns delaktighet med speciellt fokus på barns rättigheter. Jag ingår i nätverket ”Barns rättigheter i utbildning”

Jag bedriver även forskning i relation till fritidshem och är för närvarande verksam i projektet ” Fritidshem i framtiden”, vilket har medel från Norrköpings forskningsfond. Projektet drivs i form av aktionsforskning tillsammans med fritidshem i Norrköpings kommun med syfte att utveckla kvalité samt att synliggöra fritidshemsverksamhet.


Projektet Teknik i förskola är ett pilotprojekt med syfte att undersöka hur teknik görs i förskolans praktik.

Publikationer

2024

Helene Elvstrand, Ronny Högberg, Henrik Nordvall (2024) Analysarbete inom fältforskning Handbok i kvalitativ analys, s. 248-263 (Kapitel i bok, del av antologi)
Helene Elvstrand, Lina Lago (2024) Whose main concern?: Constructivist Grounded Theory as a way of gaining closeness to what is important to participants in a study of Swedish school-age educare The Routledge International Handbook of Constructivist Grounded Theory in Educational Research, s. 153-167 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Lina Lago, Karin Bertills, Helene Elvstrand (2024) Mina tillgängliga vuxna: Gästredaktionell introduktion Venue, Vol. 27 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Helene Elvstrand (2024) Elevers delaktighet Undervisa!: lärarens didaktiska nycklar, s. 219-226 (Kapitel i bok, del av antologi)
Monica Orwehag, Helene Elvstrand (2024) Att utgå från elevers erfarenhet i fritidshemmets undervisning: ett didaktiskt dilemma Fritidsdidaktiska dilemman, s. 89-118 (Kapitel i bok, del av antologi)

Forskningsprojekt

Ett träplank med ett ritat fotbollsmål.

Fritidsgården som gemenskapande arena för att motverka utanförskap och social oro

Hur kan samhället stödja ungdomar som känner social oro och utanförskap? I det här projektet studerar vi fritidsgården som social praktik och hur den kan utvecklas för att stärka ungdomars tillhörighet och delaktighet.

Några barn som gör high five.

Mellanårens fritidsaktiviteter: utforskning av 10-12-åringars fritid

Barn mellan tio och tolv år utgör vad man brukar kalla mellanålder; mellan att vara ett litet barn och att vara en tonåring. Den här studien fokuserar på deras fritid och vad som gör den meningsfull.

Vilbergsskolans fritidshem

En satsning på forskning med fokus på fritidshem

Utgångspunkt för vår forskning är barn och elevers erfarenheter av fritidshem. Vi studerar yngre barns villkor för till exempel lärande och meningsfull fritid och hur barn ser på sin egen fritid.

Lärare och elev.

Elevassistenters uppdrag i svensk skola

Elevassistenters uppdrag i svensk skola: Hur går det och enligt vem? Det är frågor som ställs i detta forskningsprojekt. Vi vill bidra med kunskaper om möjligheter och hinder i elevassistenters arbete i syfte att utveckla och stärka yrkesrollen.

Tvillingflickor i solglasögon som dansar i konfetti.

Mello i fritidshem

Vad betyder "mello" i fritidshemmet? Detta projekt undersöker melodifestivalens roll i fritidshemmet med fokus på såväl hur melodifestivalen tar plats i barns vardag som hur fritidshemslärare använder melodifestivalen i undervisning och aktiviteter.

Barn och lärare i klassrum.

ULF: Tillgängliga lärmiljöer

Projektets syfte är att utveckla och utforska hur skolans lärmiljö kan göras mer tillgänglig för alla elever. Projektet är särskilt inriktat på sociala aspekter av skolmiljön, exempelvis trivsel, elevers välmående, relationer m.m.

Undervisning

Nyheter

Relaterat innehåll