Teknik som stöd
Forskningen omfattar både större studier som kartlägger hinder i skolmiljön, interventionsstudier där teknikstöd i skolan utvärderas över tid samt mindre studier där barn och unga med funktionsnedsättning utvecklar sin syn på delaktighet och delaktighetsproblematik i skolan. Fokus i studierna är funktionshinder det vill säga problem i vardagen som uppstår för barn och unga med funktionsnedsättning i relation till omgivningen samt hur dessa hinder/svårigheter kan mötas genom förändringar i den fysiska och psykosociala miljön. Teknik som stöd finns med som en aspekt av miljön men också support och stöd från jämnåriga och andra vuxna samt skol- och habiliteringspersonals beredskap och insatser i skolan och vid övergång till arbete.
Behov av anpassningar i skolan
Forskningen bedrivs både i Sverige och internationellt och har sammantaget lett till ökad kunskap om vilka områden elever med funktionsnedsättning behöver anpassning och stöd i skolan, hur stöd kan utformas för att fungera i skolan vardag samt en utveckling och problematisering av delaktighetsbegreppet. I forskningen ingår också vidareutveckling och prövning av intervjuinstrumentet Bedömning av Anpassningar i Skolmiljön (BAS) där barn och unga själva identifierar sitt behov av anpassningar i skolan. BAS är utvecklat av Helena Hemmingsson och används både i Sverige och internationellt.