Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 10
av 16
träffar
Laddar resultat
Nätverk för specialpedagoger
Nätverket syftar till att vara en plattform för inspiration och skapa möjlighet att tillsammans utveckla idéer för specialpedagogens arbete.
Nätverk för speciallärare i matematik
Nätverket ska utgöra en alumniverksamhet för verksamma speciallärare i regionen tillsammans med nuvarande studenter vid matematikinriktningen på speciallärarprogrammet vid LiU.
Medarbetare
Visa alla
Nätverk för speciallärare, språk-, skriv- och läsutveckling
Nätverkets syfte är att vara en plattform för inspiration och möjlighet att tillsammans utveckla idéer för det specialpedagogiska arbetet inom området.
Samspel och interaktion som pedagogisk verksamhet
Forskningen inom detta kunskapsfält analyserar samspel mellan aktörer (barn, pedagoger, fysiska artefakter) inom ramen för olika rumsliga och sociala kontexter (klassrummet, sandlådan) och i olika kommunikativa aktiviteter (fri lek, körlektioner).
Ung och delaktig - YoPa
I forskningen ingår barn och unga med aktivitetsbegränsningar i sin vardag, såsom barn och unga med ADHD, autism, intellektuell funktionsnedsättning och rörelsehinder, men också barn och unga utan diagnos men med behov av särskilt stöd i skolan.
Nya möjligheter med teknikstöd i skolan
Vilka hinder och svårigheter upplever elever med olika nedsättningar i skolan? Hur får vi dem delaktiga och aktiva? Genom bedömningar med instrumentet BAS, individuella stödinsatser och teknikstöd ökar delaktighet och möjlighet att få godkända betyg.
BAS – Bedömning av anpassningar i skolmiljön
BAS är ett intervjuinstrument som utifrån elevens perspektiv identifierar behov av anpassningar i skolan.
Tvillingstudien
Hur stor betydelse har gener och miljö för tidig språklig och kognitiv utveckling? För att få svar på det har vi undersökt tvillingpar i olika länder.
Lust att läsa - ett designprojekt om elevers samspel med sociala robotar
En explorativ studie som undersöker på vilka sätt artificiell intelligens (AI) kan bidra till elevers läsning. I projektet granskas hur centrala läsaktiviteter och lässituationer kan designas för samspel mellan en social robot och elever i årskurs 4.
Barn med funktionsnedsättning i skola och fritidshem
Projektet handlar om hur situationen varit för barn med olika funktionsnedsättningar i skola och fritidshem under Covid-19-pandemin. Fokus ligger på de sociala aspekterna i skolan och hur vardagen sett ut och förändrats under pandemin.