Utveckling av undervisningen
Delmål:
- att beskriva vilket innehåll begreppet hållbar utveckling ges i undervisningssammanhang i skolsystemets olika delar, vilka aspekter som betonas respektive tonas ned. Energi och klimatfrågorna ges extra uppmärksamhet.
- att förtydliga begreppets betydelse i undervisningssammanhang och därmed underlätta för dess genomförande.
- att identifiera detta tvärgående kunskapsområdes roll i ett alltjämt disciplinärt utbildningssystem.
Skolan som arena
Skolan är inte längre ett slutet system där endast lärare har inflytande över undervisningen. Intressegrupper av olika slag (t ex branschorganisationer och fackföreningsrörelsen) försöker påverka undervisningen i synnerhet inom områden av stor samhällsrelevans, så som energi och hållbar utveckling. Studien vill ge svar på hur dessa utomstående aktörer med hjälp av läromedelsmaterial, studiebesök, informationskampanjer och riktade hemsidor påverkar vad svenska elever/studenter får möjlighet att lära sig i skolan. Utifrån detta kommer rekommendationer tas fram för vad lärare bör ta hänsyn till i samband med användning av externt producerat material.
Framtidens medborgare
Studien ska identifiera möjligheter och problem med att använda utbildning för att främja utvecklingen av ett mer hållbart samhälle. Mer konkret innebär detta att utbildning som instrument för att nå ett hållbart samhälle kommer att kunna värderas och därigenom förbättras.
Projektet är finansierat av Energimyndigheten