Att undervisa och lära sig om kontroversiella kunskapsområden
Hur kunskap formas och förmedlas inom skolan och i andra sociala sammanhang står i centrum för mitt arbete som forskare och lärare. Energi, miljö, fördelning av resurser och klimatförändringar är alla kunskapsområden som genomsyras av några av vårt samhälles mest centrala problem. De är också tätt sammanlänkade med teknik och teknisk utveckling. Hur ett mångsidigt och konfliktfyllt kunskapsområde ser ut och definieras är viktigt att förstå, inte minst för att tydliggöra mekanismerna för hur vårt samhälle hanterar sina egna konsekvenser.
Mina forskningsintressen handlar främst om hur förståelse och kunskap formas i olika praktiker. Jag är intresserad av processer för hur kunskap inkluderas och exkluderas. Jag försöker svara på vad det är som gör att vissa kunskaper, sätt att se på och förhålla sig till världen, blir legitima i vissa sammanhang men inte i andra. Min forskning handlar därför till stor del om att förstå mekanismerna för hur dessa vetandets strukturer formas och upprätthålls i olika sammanhang och hur olika verksamheter gör vissa kunskaper möjliga och andra omöjliga, eller i alla fall högst osannolika.
Jag intresserar mig speciellt för kunskapsområden som framstår som problematiska, kontroversiella eller som på annat sätt ställer till problem. Mitt intresse rör främst frågor som rör samtidens miljöutmaningar som energi, ändliga resurser, klimat och hållbar utveckling och hur dessa utmaningar presenteras och behandlas, speciellt i skolundervisningen.
Även teknikens roll som redskap för människan att bearbeta sin omvärld är central i min forskning och jag är intresserad av hur tekniken skapar förutsättningar och begränsningar för våra handlingar.