Fotografi av Per Gyberg

Per Gyberg

Biträdande professor

Att undervisa och lära sig om kontroversiella kunskapsområden

Hur kunskap formas och förmedlas inom skolan och i andra sociala sammanhang står i centrum för mitt arbete som forskare och lärare. Energi, miljö, fördelning av resurser och klimatförändringar är alla kunskapsområden som genomsyras av några av vårt samhälles mest centrala problem. De är också tätt sammanlänkade med teknik och teknisk utveckling. Hur ett mångsidigt och konfliktfyllt kunskapsområde ser ut och definieras är viktigt att förstå, inte minst för att tydliggöra mekanismerna för hur vårt samhälle hanterar sina egna konsekvenser.

Mina forskningsintressen handlar främst om hur förståelse och kunskap formas i olika praktiker. Jag är intresserad av processer för hur kunskap inkluderas och exkluderas. Jag försöker svara på vad det är som gör att vissa kunskaper, sätt att se på och förhålla sig till världen, blir legitima i vissa sammanhang men inte i andra. Min forskning handlar därför till stor del om att förstå mekanismerna för hur dessa vetandets strukturer formas och upprätthålls i olika sammanhang och hur olika verksamheter gör vissa kunskaper möjliga och andra omöjliga, eller i alla fall högst osannolika.

Jag intresserar mig speciellt för kunskapsområden som framstår som problematiska, kontroversiella eller som på annat sätt ställer till problem. Mitt intresse rör främst frågor som rör samtidens miljöutmaningar som energi, ändliga resurser, klimat och hållbar utveckling och hur dessa utmaningar presenteras och behandlas, speciellt i skolundervisningen.

Även teknikens roll som redskap för människan att bearbeta sin omvärld är central i min forskning och jag är intresserad av hur tekniken skapar förutsättningar och begränsningar för våra handlingar.


Publikationer

2023

Johan Boström, Magnus Hultén, Per Gyberg (2023) Who counts?: Legitimate solutions in construction activities in preschool International journal of technology and design education, Vol. 33, s. 1309-1344 Vidare till DOI
Per Gyberg, Thomas Kaiserfeld, Harald Rohracher, Anna Sparrman (2023) Jakten på kortsiktiga resultat är hämmande för forskningen

2022

Per Gyberg, Anna Storm, Anna Sparrman (2022) Verklighets­frånvänd mål­styrningsmodell Universitetsläraren
Karin Skill, Cecilia Axell, Per Gyberg (2022) Facts, Values and Perspectives on Sustainable Development in Free Teaching Materials in Sweden Sustainability, Vol. 14, Artikel 12290 Vidare till DOI
Johan Boström, Magnus Hultén, Per Gyberg (2022) Rethinking construction in preschool: discerning didactic strategies in Swedish preschool activities International journal of technology and design education, Vol. 32, s. 2039-2061 Vidare till DOI

Forskningsprojekt

Temapodden

Jakten på externa forskningspengar, individuell status och höga rankningar hämmar den akademiska forskningen. Det menar Per Gyberg som är prefekt vid Institutionen för Tema vid Linköpings universitet. Han efterlyser satsningar på hela forskningsmiljöer, inte bara enskilda individer.
Pod

Debatt

Satsa hellre på forskningsmiljön än på individen

"När instrumentalism och individualism tar för stor plats i akademin motverkas syftet. Per Gyberg, prefekt vid Linköpings universitet, beskriver styrning som leder till kunskapandets förfall. För hållbara, kreativa miljöer vill han se forskningsmedel till hela miljöer, inte bara individer". Debattartikel publicerad i tidningen Curie 2018-06-13 Satsa hellre på forskningsmiljön än på individen 

Styrning med stuprörsperspektiv gör ”nya Macchiarinis” möjliga

"Det mest förvånande med Macchiariniaffären är den förvåning den väckte: Att så många överraskades av att en opportunistisk lycksökare kunde få tillträde till akademins finrum." skriver Per Gyberg, prefekt vid Linköpings universitet. Debattartikel publicerad i tidningen Universitetsläraren 2019-03-18 Styrning med stuprörsperspektiv gör ”nya Macchiarinis” möjliga

 

Nyheter

CV

Akademisk examen 

  • 2011 
    Docent i tema Teknik och social förändring, Linköpings universitet
  • 2003 
    Filosofie doktorsexamen inom temat Teknik och social förändring, Linköpings universitet. Avhandling: Energi som kunskapsområde – om praktik och diskurser i skolan. 
  • 1999 
    Filosofie magisterexamen, Linköpings universitet 
  • 1998 
    Filosofie kandidatexamen, Linköpings universitet

Anställningar

  • 2013 
    Universitetslektor vid tema Miljöförändring, Linköpings universitet
  • 2011 
    Universitetslektor vid tema Teknik och social förändring. Linköpings universitet
  • 2010 
    Vikarierande universitetslektor vid tema Vatten i natur och samhälle, Linköpings universitet 
  • 2008 
    Vikarierande lektor vid tema Teknik och social förändring, Linköpings universitet 
  • 2004
    Forskarassistent vid tema Teknik och social förändring, Linköpings universitet
  • 1997
    Doktorand vid tema Teknik och socialförändring, Linköpings universitet

Ledningsuppdrag 

  • 2016-2023
    Prefekt vid Institutionen för Tema, Linköpings universitet
  • 2015 
    Avdelningschef, tema Miljöförändring, Linköpings universitet
  •  2014 
    Biträdande avdelningschef, tema Miljöförändring, Linköpings universitet 
  • 2010 
    Programansvar för Miljövetarprogrammet i Norrköping, Linköpings universitet 
  • 2004-2012 
    Ansvar för forskningsprogrammet Teknik, värderingar och politiska processer
  •  2004-2006
    Ledning av konsortiet för lokala och regionala energisystem

Om institutionen