Under 2023 startar ett forskningsprojekt på IBL, institutionen för beteendevetenskap och lärande, vid Linköpings universitet där vi kommer att undersöka HBTQI+ ungdomars erfarenheter av homofobisk mobbning i skolan.
I studien intervjuas HBTQI+ gymnasieungdomar i ålder 16-19 år om deras direkta och indirekta erfarenheter av HBTQI+ fobisk mobbning, hur de har påverkats av dessa upplevelser, vilket stöd/hjälp de upplever att de fått och vilket stöd som de anser är bäst för att motverka HBTQI+fobisk mobbning i skolan.
Vi hoppas kunna bidra med viktig kunskap inom ett område som är outforskat i Sverige. Kunskapen är viktig för att främja välbefinnande och förebygga ohälsa bland HBTQI-befolkningen i Sverige och ger viktiga insikter om hur skolor kan förebygga homofobisk mobbning.
Projektet är godkänt av Etikprövningsmyndigheten och finansierat av Vetenskapsrådet.