pauho34

Paul Horton

Biträdande professor

Presentation

Mitt intresseområde inrymmer skolmobbning, skolor, maktrelationer, genus, och sexualitet. Min doktorandforskning fokuserade på skolmobbning och maktrelationer och genomfördes i den vietnamesiska hamnstaden Haiphong. Min postdoktorala forskning fokuserade på HBTQ-rättigheter och genomfördes i de vietnamesiska städerna Hanoi och Ho Chi Minh City. Mitt nuvarande forskningsfokus är att söka förståelse för hur skolmobbning är relaterat till de sociala, institutionella, kulturella och historiska sammanhangen inom vilka mobbning förekommer.

De flesta av mina publikationer återfinns i internationella tidskrifter och jag har också presenterat min forskning vid internationella konferenser i flera länder, bland annat Vietnam, Kanada, Portugal, England, Sverige, Norge och Danmark. Mina undervisningsämnen är - och har varit - skolmobbning, sociala relationer, ledarskap, pedagogisk psykologi, genus och sexualitet, barn och ungdom, kvalitativ analys, intervjuer, etnografiskt fältarbete, samt engelska som andra språk. Jag har också erfarenhet av att handleda studenter på kandidat-, master-, och doktorandnivå.

Nyheter

Publikationer

2024

Paul Horton, Camilla Forsberg, Robert Thornberg (2024) The caring adult role: ethical reflections from an ethnographic study of school bullying Ethnography and Education, s. 1-15 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Paul Horton (2024) What's school got to do with it? Critically addressing the school in school bullying Educational Psychology, Vol. 71, s. 23-34 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Muthanna Samara, Peter Smith, Jacinta Francis, Paul Horton, Marijana Markovikj, Liat Franco, Gabriella Kulcsar, Adeem Massarwi, Alaa Albawab, Aiman El-Asam, Suresh Sundaram, Seung-ha Lee (2024) School Physical Design and Its Relation to Bullying and Student Well-being International Perspectives on Migration, Bullying, and School: Implications for Schools, Refugees, and Migrants (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Anna Eriksson, Paul Horton (2024) 'How can you be friends with that fatty?': The othered body in narratives on weight-based bullying Children & society (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Paul Horton, Andrew Webb, Camilla Forsberg, Robert Thornberg (2024) 'He's actually very kind': bullying figurations and the call of capital British Journal of Sociology of Education, Vol. 45, s. 957-973 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Forskning

Undervisning

Nätverk och sociala medier

Nätverk

Friends nationella nätverk för mobbningsforskare

Sociala medier

Linkedin

ResearchGate

Academia

Relaterade forskare

Organisation