Fotografi av Paul Horton

Paul Horton

Biträdande professor

Presentation

Mitt intresseområde inrymmer skolmobbning, skolor, maktrelationer, genus, och sexualitet. Min doktorandforskning fokuserade på skolmobbning och maktrelationer och genomfördes i den vietnamesiska hamnstaden Haiphong. Min postdoktorala forskning fokuserade på HBTQ-rättigheter och genomfördes i de vietnamesiska städerna Hanoi och Ho Chi Minh City. Mitt nuvarande forskningsfokus är att söka förståelse för hur skolmobbning är relaterat till de sociala, institutionella, kulturella och historiska sammanhangen inom vilka mobbning förekommer.

De flesta av mina publikationer återfinns i internationella tidskrifter och jag har också presenterat min forskning vid internationella konferenser i flera länder, bland annat Vietnam, Kanada, Portugal, England, Sverige, Norge och Danmark. Mina undervisningsämnen är - och har varit - skolmobbning, sociala relationer, ledarskap, pedagogisk psykologi, genus och sexualitet, barn och ungdom, kvalitativ analys, intervjuer, etnografiskt fältarbete, samt engelska som andra språk. Jag har också erfarenhet av att handleda studenter på kandidat-, master-, och doktorandnivå.

Nyheter

Publikationer

2024

Anna Eriksson, Paul Horton (2024) 'How can you be friends with that fatty?': The othered body in narratives on weight-based bullying Children & society (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Paul Horton, Andrew Webb, Camilla Forsberg, Robert Thornberg (2024) 'He's actually very kind': bullying figurations and the call of capital British Journal of Sociology of Education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Camilla Forsberg, Paul Horton, Robert Thornberg (2024) How school-built factors and organisational dimensions contribute to bodily exposure, degrading treatment and bullying in school changing rooms Sport, Education and Society (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Paul Horton, Camilla Forsberg, Robert Thornberg (2024) Blurred boundaries and the hierarchization of incidents: Swedish schoolteachers' struggles with distinguishing degrading treatment, harassment, and school bullying Scandinavian Journal of Educational Research, Vol. 68, s. 160-171 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2023

Paul Horton (2023) Att upprätthålla en gemenskap i skolan Venue (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Forskning

Undervisning

Nätverk och sociala medier

Nätverk

Friends nationella nätverk för mobbningsforskare

Sociala medier

Linkedin

ResearchGate

Academia

Relaterade forskare

Organisation