Är du lärarstudent mot grundskolans åk 4-6 och beräknas ta examen senast vt-2026? I så fall söker vi just dig till vårt forskningsprojekt.
Vad är syftet med studien?
Det övergripande syftet med studien är att öka kunskapen om lärar-elev – interaktioner och matematikundervisning vid övergången från lärarstudent till nybliven lärare. Flera aspekter av matematikundervisning kan analyseras genom att rikta studiens fokus mot
- intentioner med matematikundervisning
- interaktioners kvalitet vid genomförandet av matematikundervisning
- reflektioner kring lärarutbildningens roll
Syftet är dessutom att öka kunskapen om hur ovanstående områden varierar vid olika tidpunkter. Därmed kommer lärarstudenter följas från slutet av utbildningen och första yrkesverksamma året.
Hur går studien till?
Studien utgår från ramverket Teaching Through Interactions (TTI) och den strukturerade observationsmetoden Classroom Assessment Scoring System (CLASS). Det är redskap som kan användas för att såväl analysera, beskriva, förstå och utveckla undervisning. Intervjuer genomförs två gånger individuellt med forskaren; en gång i slutet av lärarutbildningen och en gång efter omkring 1 år som yrkesverksam lärare.
Matematikundervisning spelas in (4 lektioner i slutet av utbildningen och 4 lektioner efter omkring 1 år som yrkesverksam).
De matematiklektioner som filmas genomförs på samma sätt som de skulle gjorts utan deltagande i studien. Med andra ord krävs ingen annan planering eller uppföljning än det som vanligtvis görs. Forskaren är inte involverad i undervisningens faser; planering, genomförande, uppföljning. Forskaren är inte närvarande när undervisningen spelas in, men finns nåbar för frågor som uppstår.
Forskningsetik
Det finns en godkänd etikprövning för studien.
Det som sägs under intervju och vid den inspelade undervisningen kommer att behandlas konfidentiellt. All data kommer att analyseras av forskaren. I enstaka fall kan kortare sekvenser av data visas för handledarna i syfte att uppnå optimal kvalitet i analysen. Intervjuer och videoinspelningar kommer enbart användas i forskningssyfte.
Ansvarig för personuppgifter är Linköpings universitet. Data från intervjuer och videoinspelningar kommer att förvaras på en separat lösenordskyddad hårddisk. Denna hårddisk kommer att vara inlåst och endast hanteras av forskaren. Efter projektets slut sparas materialet i 10 år i enlighet med regler kring arkivering och gallring.
För att delta krävs skriftligt samtycke av såväl lärarstudent, handledare, vårdnadshavare och elever. Samtycke krävs av alla parter trots att det är lärarstudenten/den nyblivna läraren som är projektets fokus. Forskaren ansvarar för att förmedla information om studien och samla in samtycken från olika parter. Med andra ord läggs inget extra ansvar eller arbete på lärarstudenten. Huvudfokus är att lärarstudenten genomför sin utbildning. Deltagandet påverkar därmed inte deltagares studier. Deltagandet är frivilligt och kan närsomhelst avbrytas. För att avbryta medverkan i studien krävs inget skriftligt eller motivering till varför medverkan avbryts.
Information om studiens resultat
När studien slutförts blir deltagare erbjudna att komma till Linköpings universitet för att få ta del av sina individuella data (både hur skilda delar varierar vid olika tidpunkter och formativ återkoppling som kan möjliggöra fortsatt undervisningsutveckling). Dessutom erbjuds möjlighet att delta vid en presentation av hela studiens resultat. Alla erbjudanden om att ta del av studiens resultat (både individuella data och hela studien) är frivilliga.
Vill du veta mer om studien? Är du intresserad av att delta, eller vet någon som eventuellt skulle kunna vara intresserad? Kontakta Emelie Hallenberg för ett förutsättningslöst samtal.
Datainsamlingen påbörjades under vårterminenen 2025 och kommer successivt fortlöpa med nya intresserade lärarstudenter fram till slutet av vårterminen 2026.