emeha06

Emelie Hallenberg

Doktorand

Jag är intresserad av praktiknära forskning och utveckling av kvalitetsarbete; med fokus på interaktioner i undervisning, sambandet mellan undervisning och lärande samt undervisningsutveckling.

Presentation

Forskning

Utifrån min bakgrund som grundskollärare och förstelärare har ett starkt intresse för praktiknära forskning och kvalitetsarbete utvecklats. Jag är intresserad av sambandet mellan undervisning och lärande samt undervisningsutveckling. Jag har även ett ämnesspecifikt intresse för grundskolans matematikundervisning.
I mitt avhandlingsprojekt, som påbörjades 2024, följs lärarstudenter från slutet av utbildningen och omkring ett år in i yrkeslivet. I projektet undersöks lärarstudenters och nyblivna lärares matematikundervisning. Mer ingående undersöks a) intentioner med matematikundervisning b) resonemang om lärarutbildning och c) interaktioners kvalitet vid genomförandet av matematikundervisning d) förändringen inom dessa områden vid övergången från lärarstudent till nybliven lärare.

Min forskning utgår från ramverket Teaching Through Interactions (TTI) och den strukturerade observationsmetoden Classroom Assessment Scoring System (CLASS) används. Det är redskap som kan användas för att såväl analysera, beskriva, förstå och utveckla undervisning.

Undervisning

Utöver forskningen så undervisar jag i olika kurser inom lärarutbildning. Främst undervisar jag på grundlärarprogrammet mot arbete i åk F-3 samt åk 4-6, men även i kurser inom Kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) samt specialpedagog- och speciallärarutbildning.

Forskningsprojekt

Undervisning

Handledare

Organisation