Forskning
Utifrån min bakgrund som grundskollärare och förstelärare har ett starkt intresse för praktiknära forskning och kvalitetsarbete utvecklats. Jag är intresserad av sambandet mellan undervisning och lärande samt undervisningsutveckling. Jag har även ett ämnesspecifikt intresse för grundskolans matematikundervisning.I mitt avhandlingsprojekt, som påbörjades 2024, följs lärarstudenter från slutet av utbildningen och omkring ett år in i yrkeslivet. I projektet undersöks lärarstudenters och nyblivna lärares matematikundervisning. Mer ingående undersöks a) intentioner med matematikundervisning b) resonemang om lärarutbildning och c) interaktioners kvalitet vid genomförandet av matematikundervisning d) förändringen inom dessa områden vid övergången från lärarstudent till nybliven lärare.
Min forskning utgår från ramverket Teaching Through Interactions (TTI) och den strukturerade observationsmetoden Classroom Assessment Scoring System (CLASS) används. Det är redskap som kan användas för att såväl analysera, beskriva, förstå och utveckla undervisning.