En energi- och resurseffektiv industri med låga utsläpp är en nyckelkomponent för att den ska förbli långsiktigt konkurrenskraftig. Vid produktion av arbetsmaskiner är måleriet en viktig delprocess då den står för en betydande del av den totala klimatbelastningen och energi- och resursanvändningen.
I måleriprocessen för arbetsmaskiner, med karosser av stål, finns nu en kombination av möjligheter för ett teknikskifte som drastiskt kan minska energianvändningen, sluta flöden av vatten och kemikalier och förbättra miljöprestandan. Denna möjlighet innehåller ett paket av åtgärder i form av (1) byte till en ny typ av förbehandling, (2) en övergång till låghärdande pulver och (3) förändrad tillförsel av el, värme och bränslen.
Detta teknikskifte innebär dock omfattande investeringar, men nödvändigt beslutstöd och kompetens saknas. Av den anledningen krävs forskning för att kunna utveckla, testa och modellera. Detta för att utreda konsekvenserna av förändringarna på såväl produkt, produktionsprocess, resursersanvändning, arbetsmiljö som externa konsekvenser relaterade till utsläpp.
Detta är bakgrunden till projektet, som bidrar till ökad cirkularitet för målerier genom minskad klimatpåverkan, effektivare resursanvändning, lägre vattenanvändning och potentiellt lägre behov av ämnen som ska fasas ut kopplat till tillverkning av fordon.
Mål, syfte och genomförande av projektet
Projektet är ett samarbete mellan Volvo Construction Equipment i Hallsberg, Chemetall, Vilokan, Teknos och Linköpings universitet och kommer pågå i fyra år.
Volvo CE har, likt flertalet stora organisationer inom fordonsområdet, tydliga mål om att uppnå en mer energieffektiv, cirkulär och hållbar anläggning med en högre andel förnybar energi i sitt arbete med SBTi (Science based targets). Denna typ av offensiv strategi kräver åtgärder som går bortom inkrementell utveckling utan förutsätter stora tekniksprång, där beslutsunderlaget är begränsat.