I mellanåldern slutar de flesta barn i fritidshemmets verksamhet, för att istället delta i annan organiserad fritidsverksamhet eller för att vara hemma på eftermiddagarna. Det är en period i livet som präglas av identitetsskapande och ofta en vilja till ökad självständighet och ansvar För att samhället ska kunna stötta och främja dessa barn behövs mer kunskap om hur barn i tio-till-tolv-års åldern har det och vad som är viktigt och meningsfullt för dem.
Barn och personal i öppen fritidsverksamhet
I det här forskningsprojektet vänder vi oss till barn och personal i någon form av öppen fritidsverksamhet. Sådana verksamheter har olika namn i olika kommuner, exempelvis fritidsklubb eller fritidsgård. Gemensamt för de verksamheter som deltar i studien är att de erbjuder fritidsverksamhet för barn i mellanstadiet och uppåt. Andra organiserade fritidsverksamheter för barn utöver fritidshemmet, är nästintill helt obeforskade i en svensk kontext. Därför ger studien unika möjligheter att bidra med kunskap om såväl tio-till-tolv-åringars fritid, som de fritidsverksamheter som vänder sig specifikt till den här åldersgruppen.
Vad är en meningsfull fritid?
Projektet är en intervjustudie där barn och personal intervjuas. Intervjuerna med barnen handlar om vad barn gör på sin fritid (inom och utanför den organiserade fritidsverksamheten) samt vad de anser finns och vad som saknas att göra i deras närområde. Intervjuerna med personalen handlar om deras syn på den specifika åldersgruppens behov och önskemål på sin fritid, om vad personalen vill erbjuda med sin verksamhet, samt vad meningsfull fritid är för något.