Nätverket för social och kulturell forskning om bebisar och yngre barn

Vuxen person håller ömt i en babies fot

Nätverket för social och kulturell forskning om bebisar och yngre barn är ett öppet nätverk med ett initialt fokus på de yngsta barnens situation under Covid-19-pandemin. Syftet är att i framtiden rikta fokus mot ett bredare fält av frågor som rör åldersgruppen.

Vi välkomnar barn- och barndomsforskare från samhällsvetenskap och humaniora med ett intresse för bebisar och/eller dom yngsta barnen att delta i nätverket.

Plattform för samarbete

Målet med nätverket är att utgöra en plattform för kunskapsutbyte och samarbete, till exempel genom att arrangera workshops och möjliggöra samarbeten för mindre grupper av forskare att arbeta med gemensamma frågor och projekt. Planen är även att arrangera årliga möten där vi arbetar med gemensamma frågor och planerar för framtida nätverksaktiviteter.

Nätverket är etablerat och drivs av Alex Orrmalm Makii och Johanna Gustafsson som för närvarande arbetar på Institutionen för Tema – Tema Barn på Linköpings universitet, Sverige. Nätverket startas under 2021 och på den här websidan samlas och sprids information om nätverket, dess aktiviteter och medlemmar, nyheter, forskning och kommande events. Nätverket har inga formella medlemskrav.

Läs mer på nätverkets engelska sida