11.00-11.20 (2A) Genus och inkludering i STEM-undervisning
Lokal: uppdateras när anmälan stänger
Medverkande: Malin Wiger (IEI)
Abstract
Genus har betydelse för lärande, kunskap och undervisning (Severiens och Ten Dam, 1994), vilket innebär att vi lärare behöver reflektera över genus och kritiskt granska genus betydelse inom våra ämnesområden. Vi måste också ifrågasätta förutfattade meningar om kön, genus och deras konsekvenser i vår undervisning. Genusmedveten undervisning innebär till exempel att bli medveten om att studenter bemöts olika beroende på exempelvis könsidentitet, samt att det finns olika uppfattningar om genus och könsidentiteter, förväntningar på dem och förväntade egenskaper. För oss lärare är det ofta en inre resa att bli medveten om normer, maktstrukturer och idéer om kön för att kunna integrera genus och jämställdhet i undervisningen.
Studenterna på LiTH lyfter fram vikten av förebilder inom de tekniska områdena som avgörande för jämställdheten. Att utveckla undervisningsmaterial och exempel som främjar rättvisa, inkludering och intersektionalitet bidrar också till att bryta ner könsstereotyper (Crenshaw, 1989) och på sikt utveckla ett mer inkluderande samhälle. Vi som utbildar framtidens teknikutvecklare och problemlösare har därför en viktig uppgift att skapa ett inkluderande kursinnehåll samt en inkluderande lärmiljö där alla studenter känner sig välkomna.
I detta föredrag presenteras både min resa som lärare i att öka min egen genusmedvetenhet i undervisningen. Denna resa har delvis resulterat i en webbaserad kurs som är en del av det EU-finansierade projektet WOMEN STEM-UP och syftar till att utrusta universitetslärare och föreläsare inom STEM med kunskap, färdigheter och verktyg för att öka antalet kvinnor inom STEM och öka medvetenheten om andra marginaliserade grupper. Föredraget kommer också att presentera material ur kursen som är utvecklat av de deltagande parterna och bygger på data från studenter och lärare genom enkätstudier och fokusgrupper från de tre ingående europeiska universiteten i projektet.
I samband med utvecklandet av webkursen granskades den av studenter, där en av dem uttalade följande: “Tveka inte att vara den som förstör stämningen och påpeka dåligt beteende – särskilt som lärare”. Citatet visar att det krävs mod att i klassrummet stävja oönskat uppförande vad gäller genusfrågor. Det krävs även mod att ta upp jämställdhetsfrågor, då vi oftast inte har det som vårt primära ämnesområde, samtidigt som jämställdhets- och genusintegreringen är nödvändig.
11.25-11.45 (2B) Mellan tradition och förnyelse – Iscensättandet av ett reviderat curriculum för interprofessionellt lärande
Lokal: uppdateras när anmälan stänger
Medverkande: Susanne Kvarnström, Karin Festin, Elin Karlsson och Maria Kvarnström (HMV)
Abstract
Forskningsprojektet har syftat till att undersöka iscensättandet av ett reviderat interprofessionellt curriculum (IPL) vid Medicinska fakulteten, Linköpings universitet. För samtliga delstudier i projektet användes en teoribaserad utvärderingsmodell i enlighet med Lilliedahl, Sundberg och Wahlström (2016) som öppnar upp för analys ur ett bredare samhällsvetenskapligt perspektiv där exempelvis sociala och pedagogiska processer kan bidra till att förklara resultaten. Ett multidimensionellt ramverk för curriculumutveckling och uppföljning valdes som teoretisk grund, det s.k. fyrdimensionella ramverket (4DF) beskrivet av Lee, Steketee, Rogers och Moran (2013) med följande dimensioner:
1) omvärldsanalys och definition av behov inom framtidens hälso- och sjukvård
2) de kompetenser och lärandemål som skall uppnås
3) design av läraktiviteter och examination
4) organisation, administrativt stöd och resurser
Metoder har varit dokumentstudier, intervjuer (med nyckelpersoner, lärare och studenter), samt enkäter (lärare och studenter). Resultaten beskriver fynden utifrån de 4 dimensionerna, i tre delstudier varav en är publicerad (Karlsson et al., 2024), och visar sammanfattningsvis följande teman:
D1: Ett IPL-curriculum som förbereder studenter för sitt kommande yrkesliv - att i samverkan skapa högkvalitativ vård tillsammans med patienten.
D2: Ett IPL-curriculum som återspeglar interprofessionella kärnkompetenser, och en programöverskridande samstämmighet av dessa samt lärandemål
D3: Alla ombord? Ett sökande efter meningsfulla interprofessionella läraktiviteter som integreras i utbildningsprogrammen.
D4: Organisatoriska förutsättningar vid iscensättande av IPL-curriculum – vikten av legitimitet och lärares förutsättningar
Diskussionen innehåller utmaningar såsom balans mellan pedagogisk innovation och pragmatism samt integration av IPL-momenten med programspecifika kurser och organisatoriska stödstrukturer. Som framgångar anges bl.a. ökad legitimitet för IPL och förbättrad samordning av lärandemål.
Slutsatser:
• Revideringen av IPL-curriculum har bidragit till att stärka interprofessionellt lärande vid Medicinska fakulteten.
• Utvecklingsbehov inkluderar att ytterligare integrera IPL-momenten i de programspecifika kurserna och säkerställa att lärarna har tillräckligt stöd och kompetens.
Karlsson, E. A., Kvarnström, S., & Kvarnström, M. (2024). Exploring a revised interprofessional learning curriculum in undergraduate health education programs at Linköping University. BMC Medical Education, 24(1), 466.
Lee, A., Steketee, C., Rogers, G., & Moran, M. (2013). Towards a theoretical framework for curriculum development in health professional education. Focus on Health Professional Education: A Multi-disciplinary Journal, 14(3), 64-77.
Lilliedahl, J., Sundberg, D., & Wahlström, N. (2016). Teoribaserad utvärdering som svar på det tidiga 2000-talets frågor om utbildningsreformer [Theory-based evaluation in response to the early 2000s questions about education reforms]. Pedagogisk forskning i Sverige, 21(1-2), 9-29.