Skolsegregation
Vårt projekt om skolsegregation, som finansieras av Vetenskapsrådet (VR), fokuserar på återkopplingsmekanismerna mellan föräldrars val av bostad och skola. Flera delstudier inom projektet syftar till att förstå hur bostadsval som drivs av skolpreferenser, och skolval givet bostadens läge påverkar skolsegregationen i Sverige.
Om projektet
Projekttid: 2021-2024
Syftet med detta projekt är att förstå hur skolsegregation och grannskapssegregation påverkar varandra. Projektet syftar till att förstå i vilken utsträckning föräldrarnas bostadsval drivs av skolsegregationen i sig, och hur detta i sin tur påverkar framtida skolsegregation.Eftersom inkomstskillnader, närhetsbaserad skolfördelningspolitik och begränsningar på bostadsmarknaden leder till olika boendemöjligheter mellan olika inkomstgrupper, kommer vi att ägna särskild uppmärksamhet åt socioekonomiska skillnader mellan barn.
Olika delprojekt kommer att fokusera på föräldrarnas bostadsval samt hur bostads- och skolval påverkas av föräldrarnas inkomst och sysselsättning. Projektet använder unika administrativa registerdata som ger detaljerad information om bostadsval och skolval för föräldrar till små barn. Mer information om registerdata finns här:Registerbaserad forskning - Vetenskapsrådet.
Projektet kommer att föra segregationsforskningen framåt genom att förbättra vår förståelse för de mekanismer som genererar och upprätthåller skolsegregation. Vårt projekt kommer att bidra till forskningsfältet genom att undersöka sambandet mellan bostads- och skolval, och de konsekvenser som dessa samband har på segregationsnivåerna i Sverige. Dessutom kommer vi att använda avancerade simuleringsmodeller för att studera potentiella policyåtgärder. Våra resultat kommer att ge insikter om hur politiska insatser kan utformas för att effektivt motverka skolsegregation.