Att säkra kvalitet i hälso- och sjukvård - vad kan vara viktigare? Det handlar, i min forskning, om att identifiera hinder och möjligheter för evidensbaserad praktik och samverkan mellan olika parter – och att undersöka vilka metoder som kan säkra att vården ges utifrån bästa tillgängliga kunskap. Därför omfattar min forskning två, relaterade områden i vårdvetenskap: kunskapsimplementering och patientdelaktighet.
Ann Catrine Eldh
Professor
Det kommer alltid ny kunskap som ska omsättas i vården. Implementeringsforskning belyser vad som hindrar och underlättar kunskapsöverföring på kort och lång sikt. Min forskning handlar om chefers, medarbetares och patienters delaktighet i processen.
Presentation
Två centrala forskningsområden för säker vård av god kvalitet.
Om mig
CV
- 2009-13 Post Doc, Division of Nursing, Dept. of Neurobiology, Care Sciences and Society, Karolinska Institutet, Stockholm.
- 2006 Ph.D. in Caring Sciences, Örebro University. Thesis: Patient participation – what it is and what it is not.
- 1999 Master of Social Science (MSSc) with a major in Education, Caring Education. University of Stockholm.
- 1992 Bachelor of Science in Intensive Care Nursing. College of Health and Caring Sciences, Umeå.
- 1988 University certificate in Nursing, General Nursing. Sophiahemmet University College, Stockholm.
Nätverk
- 2016: Statens Beredning för medicinsk och social utvärdering, SBU. Expert i arbetet med att utvärdera metoder för att facilitera patientdelaktighet.
- 2016: Redaktör för lärobok Patientdelaktighet och brukarmedverkan, Studentlitteratur.
- Från 2015: docent vid Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap, Uppsala universitet.
- Från 2014: medlem i The International Planning Committee for Knowledge Utilization Colloquiums.
Publikationer
Implementation Science , Vol.16 Vidare till DOI
International Journal of Qualitative Methods , Vol.19 Vidare till DOI
BMC Health Services Research , Vol.20 Vidare till DOI
2024
Forskning
Kunskapsimplementering
En central aspekt för evidensbaserad praktik
Att det kan vara svårt att säkra att ny kunskap omsätts i praktik är väl känt men ökat fokus på implementeringsforskning bidrar till ökat vetande om förutsättningar för förändring i vård och omsorg. Idag finns det teorier, modeller och ramverk som hjälper oss att förstå vad som hindrar och underlättar processer och gynnar mer evidensbaserad praktik. Kunskapen om vilka metoder som kan användas i olika sammanhang ökar också även om det behövs mer forskning för att underlätta förändringsprocesser och säkra att implementering kvarstår över tid.
Patientdelaktighet och förbättringsarbete