Fotografi av Christina Reuterskiöld

Christina Reuterskiöld

Professor

Professor i logopedi vid avdelningen för sinnesorgan och kommunikation (SOK). Min forskning fokuserar på språkstörning i tal och skrift hos barn med och utan olika funktionsnedsättningar.

Fokus på språkstörning hos barn

Min forskning är fokuserad på språkstörning hos barn. Mitt största intresse är hur den icke-lingvistiska och lingvistiska kontexten påverkar språklig bearbetning och språklig produktion.

Mina studier har också inkluderat barn med autism, barn med hörselnedsättning och barn med 22q11.2 Deletion syndrome. Jag är certifierad/legitimerad som logoped av ASHA (American Speech-Language and Hearing Association) samt Socialstyrelsen. Efter nästan två decennier vid the Department of Communicative Sciences and Disorders på New York University (NYU), började jag vid Linköpings universitet hösten 2021.

Publikationer

2025

Christina Reuterskiöld, Emily Margaret Matula, Iris Fishman (2025) Fast Mapping with Orthographic Support in School-Age Children: Exploring Statistical Patterns Reading Psychology (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Julia Wallmann, Christina Samuelsson, Birgitta Sahlén, Christina Reuterskiöld, Olof Sandgren, Anna Ekström (2025) Key Stakeholder Views on Educational Support and Academic Progress for Students With Developmental Language Disorder Language, speech & hearing services in schools (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Yashodha K K Hettiarachchi, Vithanage Pujitha Wickramasinghe, Tamara Handy, Christina Reuterskiöld (2025) Narrative styles adopted by mothers when telling a known story to their preschool-aged children: A qualitative study from Sri Lanka International Review of Social Sciences Research, Vol. 5, s. 169-188 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2023

Grace T. Clark, Christina Reuterskiöld (2023) Word Learning With Orthographic Support in Nonspeaking and Minimally Speaking School-Age Autistic Children Journal of Speech, Language and Hearing Research, Vol. 66, s. 2047-2063 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Vishnu K. K. Nair, Grace T. Clark, Samantha Siyambalapitiya, Christina Reuterskiöld (2023) Language intervention in bilingual children with developmental language disorder: A systematic review International journal of language and communication disorders, Vol. 58, s. 576-600 (Artikel, forskningsöversikt) Vidare till DOI

Forskning

Nyheter

Organisation