Tekniker i digitaliseringens framkant
Den offentliga sektorn i Sverige står inför många utmaningar och digitalisering ses dels som en naturlig del av den tekniska utvecklingen men också som en stor problemlösare.
Dessa problem handlar många gånger om bristande resurser för alla de åtaganden som offentlig sektor står inför. Offentlig sektors åtaganden handlar många gånger om att bistå och stötta människor i samhället, och det är många typer av värden som ska realiseras och upprätthållas; allt från demokrati och jämlikhet till effektivitet och integritet. I många år har digitala tekniker använts som verktyg som stöttar de processer som vi människor utför, att skriva på en dator istället för papper eller att låta datorn räkna ut saker åt oss. Men vad händer när mer typiskt mänskliga processer börjar ersättas? Såsom att tolka, lära och att ta beslut? Dessa typer av processer existerar i en betydligt snårigare gråzon än exempelvis enkla uträkningar. Kan ett digitalt system, en typ av mjukvara eller en robot verkligen klara av sådana uppgifter? Vad händer när man börjar använda sig av dessa lösningar, och offrar vi något på vägen?