Personer med demens framställs ofta som icke-kompetenta medlemmar i interaktion. En i stort sett obestridd uppfattning är att personer med demens är oförmögna att lära sig något nytt. Min avhandling utmanar detta genom att undersöka interaktionella förändringar för personer med demens som använder iPads för första gången.
Elias Ingebrand
Mitt forskningsintresse rör hur personer som lever med en demensdiagnos tillsammans med andra personer kan lära sig att hantera modern teknologi, exempelvis surfplattor, och nyttja denna som social aktivitet eller kommunikationsstöd.
Om min forskning
I mitt doktorandarbete undersöker jag hur personer som lever med demens använder surfplattor som en social aktivitet tillsammans med antingen sina närstående i hemmiljö eller med personal på ett vårdboende.
Avhandlingen utforskar hur personer som diagnostiserats med demens kan lära sig att använda surfplattor som en social aktivitet utan fokuserade interventionstekniker.
Personer med demens framställs ofta som icke-kompetenta medlemmar i interaktion. En i stort sett obestridd uppfattning är att personer med demens är oförmögna att lära sig något nytt. Min avhandling utmanar detta genom att undersöka interaktionella förändringar för personer med demens som använder iPads för första gången.
Personer med demens framställs ofta som icke-kompetenta medlemmar i interaktion. En i stort sett obestridd uppfattning är att personer med demens är oförmögna att lära sig något nytt. Min avhandling utmanar detta genom att undersöka interaktionella förändringar för personer med demens som använder iPads för första gången.