I min avhandling Space and Place. Perspectives on outdoor teaching and learning (2012) studerades lärande och undervisning utanför klassrummet i Sverige och Australien. Tre av avhandlingens artiklar bygger på ett årslångt projekt i en svensk högstadieskola där undervisning i samtliga ämnen delvis bedrevs utomhus. Både elever och lärare deltog och mixade metoder användes. En fjärde artikel bygger på en intervjustudie med australiska lärare vid high schools och miljöutbildningscentra. Den behandlar barns och ungdomars erfarenhet av natur.
Utomhusmiljön kan bidra med ett platsbaserat lärande likväl som ett utvidgat rum för sociala interaktioner, elevaktiva arbetsmetoder och kroppsligt lärande. Min avhandling visar att utomhusundervisning inte behöver vara riktat mot specifika ämnen såsom naturvetenskap eller miljöundervisning. Matematik och språk var exempel på ämnen som lämpade sig väl för regelbunden utomhusundervisning. Väl genomförd utomhusundervisning har pedagogisk potential men upplevs också som utmanande av lärare. Huruvida utomhusundervisning inkluderar respektive exkluderar elevers deltagande är områden som är aktuella för fortsatt forskning.
Nuvarande forskningsprojekt inbegriper studier av utomhusundervisning i olika former i förskoleklass till år tre. Exempel på forskningsfrågor är; hur kan regelbunden uteskola bidra till elevers platsrelation och hur kan en grön skolgård fungera för barns lärande och välmående under skoldagen? Ett projekt undersöker hur hundar i undervisningen kan bidra till elevers engagemang och lärande.