European Consortium of Innovative Universities (ECIU) förenar 13 universitet som alla är kända för att driva innovation inom högre utbildning och för sitt nära samarbete med samhället. För att stärka arbetet med professionsutbildningar och särskilt lärarutbildningar skapades 2018 ECIU Teacher Education Network, där de åtta ECIU-universiteten som har lärarutbildningar ingår.
Visar vägen i ECIU-samarbetet
I oktober 2024 valdes Håkan Löfgren, dekan för utbildningsvetenskap vid LiU, till ordförande för ECIU Teacher Education Networks styrgrupp. 2025 tar Emilia Fägerstam, universitetslektor vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande, över rollen som ordförande i nätverkets samordningsgrupp. Tillsammans tar de nu ledningen i samarbetet med utvecklingen av Europas lärarutbildningar.
– Jag ser nätverket som en plattform som genom ökad synlighet kan möta gemensamma utmaningar inom skola och lärarutbildning, säger Håkan Löfgren.
Emilia hoppas att de genom nätverket ska kunna hitta likheter mellan de olika lärosätenas lärarutbildningar för att möjliggöra fler samarbeten. Samarbetsmöjligheterna kan sedan leda till nya innovativa kurser för lärarstudenter och ökade förutsättningar för lärarstudenter att få en internationell prägel på sin utbildning.
– Jag hoppas att vi ska kunna utveckla nätverket på ett sätt som gör att vi tillsammans kan ge lärarstudenterna fler möjligheter att utveckla internationell kompetens, säger Emilia Fägerstam.
Tillsammans ser nu Håkan Löfgren och Emilia Fägerstam till att LiU tar en ledande roll i utvecklingen av lärarutbildningen både i Sverige och Europa. Ett arbete som förhoppningsvis ska leda till att LiU:s lärarstudenter kan stå ännu bättre rustade för sin framtida arbetsroll.
Del av ny AI-expertgrupp
En viktig fråga kopplad till framtida lärares kompetens är hur artificiell intelligens (AI) kan användas för att utveckla utbildning och undervisning. Frågan har blivit så pass central inom ECIU att det nu tillsatts en expertgrupp som ska arbeta med frågan.
LiU har genom Linnéa Stenliden, biträdande professor på institutionen för beteendevetenskap och lärande, tagit en aktiv roll i expertgruppens arbete. Med sitt engagemang i expertgruppen bidrar Linnéa till att möta samtidens digitala utmaningar och förstärker LiU:s position som en ledande aktör inom pedagogisk innovation i Europa. Linnéa forskar till vardags om vad som händer när AI introduceras i undervisning och ser mycket fram emot deltagandet i expertgruppen.
– Med denna expertgrupp tar ECIU ett viktigt steg mot att forma framtiden för utbildning i en alltmer digitaliserad värld, säger Linnéa Stenliden. Jag ser fram emot att följa utvecklingen och de resultat som kommer att presenteras.
Syftet med expertgruppen är att skapa en plattform för att lära av varandra, förena krafter och positionera sig externt i frågor som rör AI och utbildning, särskilt i relation till EU-kommissionen. Gruppen ska fokusera på att dela riktlinjer kring AI, verktyg för att stödja studenters lärande och att utforska skillnader och likheter i dessa ställningstaganden mellan lärosäten och länder. Gruppen avser även att diskutera och utbyta idéer med beslutsfattare inom EU för att bidra till utveckling av ansvarsfulla förhållningsätt kring användningen av AI i utbildning, också med fokus på hur AI kan integreras i olika ämnen och discipliner. Förhoppningen är även att försöka definiera en gemensam forskningsagenda för att skapa aggregerad kunskap och medvetenhet om AI och dess funktioner i utbildning ur ett europeiskt perspektiv.