28 januari 2025

Linköpings universitet (LiU) tar en ledande roll i arbetet med att utveckla Europas lärarutbildningar och pedagogisk innovation. Med fokus på internationellt samarbete och AI:s roll i utbildning stärker LiU sina insatser för framtidens lärarstudenter och undervisning.

Håkan Löfgren.  Fotograf: Magnus Johansson

European Consortium of Innovative Universities (ECIU) förenar 13 universitet som alla är kända för att driva innovation inom högre utbildning och för sitt nära samarbete med samhället. För att stärka arbetet med professionsutbildningar och särskilt lärarutbildningar skapades 2018 ECIU Teacher Education Network, där de åtta ECIU-universiteten som har lärarutbildningar ingår.

Visar vägen i ECIU-samarbetet

I oktober 2024 valdes Håkan Löfgren, dekan för utbildningsvetenskap vid LiU, till ordförande för ECIU Teacher Education Networks styrgrupp. 2025 tar Emilia Fägerstam, universitetslektor vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande, över rollen som ordförande i nätverkets samordningsgrupp. Tillsammans tar de nu ledningen i samarbetet med utvecklingen av Europas lärarutbildningar.

– Jag ser nätverket som en plattform som genom ökad synlighet kan möta gemensamma utmaningar inom skola och lärarutbildning, säger Håkan Löfgren.

Emilia hoppas att de genom nätverket ska kunna hitta likheter mellan de olika lärosätenas lärarutbildningar för att möjliggöra fler samarbeten. Samarbetsmöjligheterna kan sedan leda till nya innovativa kurser för lärarstudenter och ökade förutsättningar för lärarstudenter att få en internationell prägel på sin utbildning.

– Jag hoppas att vi ska kunna utveckla nätverket på ett sätt som gör att vi tillsammans kan ge lärarstudenterna fler möjligheter att utveckla internationell kompetens, säger Emilia Fägerstam.

Tillsammans ser nu Håkan Löfgren och Emilia Fägerstam till att LiU tar en ledande roll i utvecklingen av lärarutbildningen både i Sverige och Europa. Ett arbete som förhoppningsvis ska leda till att LiU:s lärarstudenter kan stå ännu bättre rustade för sin framtida arbetsroll.

Del av ny AI-expertgrupp

En viktig fråga kopplad till framtida lärares kompetens är hur artificiell intelligens (AI) kan användas för att utveckla utbildning och undervisning. Frågan har blivit så pass central inom ECIU att det nu tillsatts en expertgrupp som ska arbeta med frågan.

LiU har genom Linnéa Stenliden, biträdande professor på institutionen för beteendevetenskap och lärande, tagit en aktiv roll i expertgruppens arbete. Med sitt engagemang i expertgruppen bidrar Linnéa till att möta samtidens digitala utmaningar och förstärker LiU:s position som en ledande aktör inom pedagogisk innovation i Europa. Linnéa forskar till vardags om vad som händer när AI introduceras i undervisning och ser mycket fram emot deltagandet i expertgruppen.

– Med denna expertgrupp tar ECIU ett viktigt steg mot att forma framtiden för utbildning i en alltmer digitaliserad värld, säger Linnéa Stenliden. Jag ser fram emot att följa utvecklingen och de resultat som kommer att presenteras.

Syftet med expertgruppen är att skapa en plattform för att lära av varandra, förena krafter och positionera sig externt i frågor som rör AI och utbildning, särskilt i relation till EU-kommissionen. Gruppen ska fokusera på att dela riktlinjer kring AI, verktyg för att stödja studenters lärande och att utforska skillnader och likheter i dessa ställningstaganden mellan lärosäten och länder. Gruppen avser även att diskutera och utbyta idéer med beslutsfattare inom EU för att bidra till utveckling av ansvarsfulla förhållningsätt kring användningen av AI i utbildning, också med fokus på hur AI kan integreras i olika ämnen och discipliner. Förhoppningen är även att försöka definiera en gemensam forskningsagenda för att skapa aggregerad kunskap och medvetenhet om AI och dess funktioner i utbildning ur ett europeiskt perspektiv.

Kontakt

Senaste nytt från ECIU University

ECIU Student Council hade sitt första fysiska möte hösten 2024.

LiU-student är vald till vice ordförande i ECIU Student Council

Ellen Ivarius Andersson tog efter tre år på lärarprogrammet studieuppehåll för att bli kårordförande i StuFF. Nu har hon även blivit vice ordförande i ECIU Student Council.

ECIU University Creathon 2024.

Ett creathon med fokus på att lösa framtidens digitala städer

Framtidens digitala städer och kommuner står inför flera utmaningar. Hur ska de kunna leverera samhällsnyttig information när den digitala utvecklingen är snabbare är någonsin och när mottagaren nås av en oavbruten, ständig informationsöverföring?

En person tittar in i kameran.

Jan-Ingvar Jönsson ny ordförande för ECIU

Rektorn vid Linköpings universitet, Jan-Ingvar Jönsson, har blivit utsedd till ny ordförande för det europeiska nätverket för innovativa universitet i Europa, ECIU.

Senaste nytt från Utbildningsvetenskap

Leelo Keevallik.

17,5 miljoner till forskning om språk och kroppsrörelser

Hur påverkar kroppsrörelser grammatiken när vi kommunicerar? Leelo Keevallik har beviljats pengar av Vetenskapsrådet för att forska inom detta område, vilket kan vara betydelsefullt för robotar som samspelar med människor.

LiU får 232 miljoner från Vetenskapsrådet

Vetenskapsrådet har nu beslutat om fördelningen av forskningsbidrag inom fyra områden. Vid Linköpings universitet får natur- och teknikvetenskap mest.

Flicka läser bok.

"Det är nördigt att läsa"

Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.

Läs mer om ECIU University

Senaste nytt från LiU

Person i skyddskläder vid ett mikroskop.

Enskild cell kan kopplas till elektroder av plast

Forskare vid LiU har lyckats skapa en nära koppling mellan enskilda celler och organisk elektronik. Studien lägger grunden för att på sikt kunna behandla bland annat neurologiska sjukdomar med mycket hög precision.

Manlig forskare vid bokhylla.

LiU-professor i OECD-utredning om Portugals gröna omställning

LiU-professorn Patrik Thollander fick uppdraget att utvärdera hela Portugals arbete med policies för grön omställning i små och medelstora företag, i en grupp från OECD.

Sofia Melén Moadi.

Brottsutsatta barn drabbas när barnahus saknas

Samverkan kring barn som misstänks ha utsatts för brott är sämre i kommuner som saknar ett så kallat barnahus. Det visar en utredning gjord vid kunskapscentrumet Barnafrid på Linköpings universitet.