IKOS ekonomiteam
IKOS ekonomiteam består av controllers, ekonomer och samordnare. Tillsammans med institutionens administratörer stödjer vi IKOS avdelningschefer och medarbetare.I vårt team tror vi på kraften i samarbete. Genom att coacha, konsultera och hjälpa varandra säkerställer vi rätt kvalitet och kostnadseffektivitet i vårt arbete. Vi är tillgängliga och levererar ekonomiska rapporter och underlag för forskarna. Vi har ett dubbelt uppdrag i att säkerställa regelefterlevnad inom ekonomiområdet samtidigt som vi utvecklar nya lösningar som minskar byråkratin och effektiviserar LiU:s ekonomiska processer.
Mina roller, nätverk och målsättningar
Mina huvudsakliga arbetsuppgifter handlar om leverantörsfakturor, kundfakturering och löpande bokföring. Jag jobbar mot alla IKOS avdelningar, och har ett särskilt ansvar för att utbilda avdelningarnas fakturamottagare. Jag följer också upp kostnadsfördelning och arbetar med kvalitetskontroll i bokslutsprocessen.
Jag är också IKOS inköpshandläggare och hjälper medarbetare att göra direktupphandling, frågor om ramavtal och efterlevnad av Lag om offentlig upphandling (LOU). Jag ingår i LiU:s nätverk för inköpshandläggare samt ekonomikluster för Campus Norrköping.
I teamet har vi målet att våra avdelningschefer och forskare på IKOS ska ha god förståelse av sin avdelnings ekonomi, och ha tillgång till tydliga och begripliga beslutsunderlag som bidrar till en effektiv och hållbar styrning av forskning och grundutbildning.