IKOS ekonomiteam består av controllers, ekonomer och samordnare. Tillsammans med institutionens administratörer stödjer vi avdelningscheferna samt deras studierektorer och olika ledare inom grundutbildning och forskning.
I vårt team tror vi på kraften i samarbete. Genom att coacha, konsultera och hjälpa varandra säkerställer vi rätt kvalitet och kostnadseffektivitet i vårt arbete. Vi är tillgängliga och levererar ekonomiska rapporter och underlag för forskarna. Vi har ett dubbelt uppdrag i att säkerställa regelefterlevnad inom ekonomiområdet samtidigt som vi utvecklar nya lösningar som minskar byråkratin och effektiviserar LiU:s ekonomiska processer.
Mina roller, nätverk och målsättningar
Som controller arbetar jag främst med ekonomifrågor ur ett strategiskt perspektiv på institutionsövergripande nivå. Jag är en del av institutionsledningen och har ett ansvar för samordning av IKOS interna ekonomiprocesser.
I min roll består stor del av det löpande arbetet av rapportering till olika instanser, ekonomiska analyser, utredningar och att ta fram underlag för beslut. Jag har också ett ansvar för upprättande av budget och bokslut, underlag för resurs- och kostnadsfördelning, prognoser, utveckling av arbetssätt/rutiner och fungerar som bollplank i ekonomiska frågor.
Jag strävar efter att arbeta proaktivt och lösningsfokuserat för att ge goda förutsättningar för en hållbar planering och att kunna vidta tidiga åtgärder där det är nödvändigt.