Fotografi av Konrad Schönborn

Konrad Schönborn

Professor, Enhetschef

Undersöka skärningspunkten mellan visualisering och lärande

Som doktorand fick Konrad Schönborn möjlighet att utforska skärningspunkten mellan mänskligt lärande och visuell presentation av vetenskaplig kunskap.

Sedan dess är hans engagemang för lärande genom visualisering mycket starkt. Vid Linköpings universitet exponerades han för banbrytande visualiseringsforskning – visuell information som är dynamisk, multimodal och immersiv – som väckte nya tankar om visualiseringens potential för lärande och kommunikation.
 
Tillsammans med kollegor i forskningsgruppen för visuellt lärande och kommunikation på LiU har Konrad Schönborn undersökt hur studenter och allmänhet tolkar och interagerar med visualiseringar av olika slag. De visualiserade områdena är bland annat bio-mikrokosmos, nanovärlden och makroskalans abstrakta egenskaper, samt komplexiteten i viktiga hållbarhetsutmaningar.

Konrad Schönborn hoppas att kunskap om visualisering kan bidra till människors meningsfulla utforskning av vetenskap.

Foto Thor Balkhed

Läs mer om Konrad Schönborns forskning

Publikationer

2024

Jörgen Stenlund, Konrad Schönborn, Veronica Johansson Sydqvist (2024) Visualisation of deep evolutionary time: looking back and looking forward Journal of Biological Education, s. 1-25 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Peilin Yu, Aida Nordman, Marta Koc-Januchta, Konrad Schönborn, Lonni Besançon, Katerina Vrotsou (2024) Revealing Interaction Dynamics: Multi-Level Visual Exploration of User Strategies with an Interactive Digital Environment IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Annika Thyberg, Konrad Schönborn, Niklas Gericke (2024) Phases of Progression: Students' meaning-making of Epigenetic Visual Representations within and between Levels of Organization Research in science education (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Per Norström, Charlotta Nordlöf, Konrad Schönborn, Jonas Hallström (2024) Increasing Authenticity in Pre-College Software Engineering Education through Role-Play 2024 ASEE Annual Conference & Exposition, Artikel 47612 (Konferensbidrag)
Jonas Hallström, Per Norström, Konrad Schönborn (2024) Experts' Views on the Role of the 'T' and 'E' in Integrated STEM Education and Implications for Out-of-Field Teaching Locating Technology Education in STEM Teaching and Learning: What Does the ‘T’ Mean in STEM?, s. 237-248 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI

Forskning

Utbildning och karriär

  • Konrad Schönborn är född 1977 i Sydafrika
  • PhD University of KwaZulu-Natal, Pietermaritzburg 2005
  • Postdoktor Georg-August-Universität Göttingen, Tyskland 2006–2007
  • Postdoktor LiU 2008
  • Forskarassistent LiU 2009
  • Universitetslektor LiU 2012
  • Docent LiU 2017
  • Professor LiU 2021
  • Organisation