Modeller och metoder används till exempel för att förbättra punktligheten i järnvägssystemet och att olika aktörer ska fatta bättre koordinerade beslut. Optimering av hur tillgängliga resurser används på bästa möjliga sätt är ett genomgående tema.
Mycket av min forskning görs i samarbete med Trafikverket. Jag är föreståndare för Forskningsprogram Kapacitet i Järnvägstrafiken, (KAJT) där LiU är en av sju akademiska parter. Jag har min huvudanställning vid RISE Research Institutes of Sweden, avdelningen Mobilitet och system. Internationellt samarbetar jag genom bland annat genom EU-projektet Europe’s Rail. Min forskning har en bas i Operationsanalys och Optimering. Jag har stark passion för att forskningsresultaten ska bli tillämpade i praktiken. Under senare år har fokus främst varit järnvägens punktlighet och bättre koordinering mellan olika aktörer, t.ex. mellan trafikledning och lokförare eller mellan de många aktörerna på en rangerbangård.
Privat är jag en passionerad löpare och skidåkare som gärna springer långt i fjällen.