04 juni 2019

Linköpings universitet står som värd för den internationella forskningskonferensen RailNorrköping 2019. Fler än 250 deltagare från 20 länder diskuterar och presenterar sina resultat. Ett av många heta ämnen på konferensen är att få fler tåg att komma i tid.

På en skylt står det
Världens järnvägsforskare samlas i Norrköping 17-20 juni. Konferensen hålls i huvudsak i Kåkenhus, Campus Norrköping. Thor Balkhed
– Frågan hur man ska öka punktligheten är förstås lika het i många andra länder som den är i Sverige. Ett annat viktigt område är avregleringen av järnvägstrafiken, där Sverige ligger långt framme, säger Anders Peterson, biträdande professor i trafiksystem vid Linköpings universitet och huvudansvarig för konferensen.

RailNorrköping 2019 hålls i universitetets lokaler i Norrköping 17-20 juni 2019. Forskare från hela världen kommer att presentera arbeten som handlar om planering och styrning av järnväg. Konferensen har stor bredd och några av de områden som kommer att tas upp är konstruktion av tidtabeller, tågklarering, strategisk planering av infrastruktur, kapacitetsanalys, punktlighets- och förseningsanalys, planering av fordonsresurser, planering av underhåll, analys av passagerarflöden, godstågstrafik, förarstöd och mycket mer.

Sedan 2013 koordinerar också Linköpings universitet det tioåriga forskningsprogrammet Kapacitet i järnvägstrafiken, KAJT. Programmet har grundfinansiering från Trafikverket och binder samman sju svenska forskningsmiljöer med Trafikverket och företagen i branschen.

– Svensk forskning ligger i framkant internationellt inom järnvägsområdet. De flesta av forskningsmiljöerna inom KAJT kommer här att presentera sina resultat i ett internationellt sammanhang, säger Martin Joborn, adjungerad universitetslektor i trafiksystem vid Linköpings universitet och programkoordinator för KAJT.