05 december 2023

Professor Christian Kowalkowski är en av världens mest citerade forskare inom sitt område, ekonomi och management. För honom är det viktigt att forskningen sprids. Här är några av hans tips.

Bild på manlig forskare.
Christian Kowalkowski, professor vid Linköpings universitet.
För andra året i rad ligger han i världstoppen när det gäller att bli citerad av andra forskare, enligt analysföretaget Clarivate.

− Jag blev glatt överraskad. Jag jämför med andra forskare inom mitt fält som finns på listan. Och jag vet att många riktigt briljanta forskare inte är med, säger han.
Christian Kowalkowski studerar hur företag bygger konkurrenskraft med hjälp av nya tjänster, helhetslösningar, digitala plattformar och affärsmodeller. Han har arbetat med ledande industriföretag i olika branscher.

Vad betyder placeringen på listan för dig?
− I det dagliga arbetet betyder det inte så mycket men det är förstås väldigt hedrande. Två år i rad hade jag inte väntat mig! Det innebär att många andra forskare har läst och citerat min forskning.

Och för LiU och för din forskning?

− Det är bra för LiU, det kan nog påverka en del rankingar, att det finns LiU-forskare på Clarivates listor över världens mest citerade. För min forskning betyder att det jag skriver är relevant utanför en smal grupp.

Det är också hans egen förklaring till att han har blivit så välciterad.
− Vid många andra lärosäten i världen sysslar man inte med tvärvetenskaplig forskning. Man publicerar sig inom ett enda område, och går på konferenser inom samma.

Varför är tvärvetenskaplig forskning bra?
− I ett företag har du alltid tvärfunktionella problem och frågor. Det kan handla om ”tjänstefiering” eller cirkulärt tänkande. Dessa spänner över funktioner. Som marknadsföring, innovation, försäljning, organisation och strategi.

Är det viktigt att forska brett?

− På ett sätt är svaret nej. Det finns en risk att spetsen och den teoretiska höjden saknas. Men smala studier som är väldigt avancerade uppmärksammas i bland varken bland forskare eller i samhället. De kan helt enkelt uppfattas som ointressanta – rätt eller fel.

Har du några tips på hur man ska bli citerad?
− Sikta på bra tidskrifter, skriv på ett bra sätt och paketera det i ett attraktivt format. De vetenskapliga grunderna måste finnas med. Det finns inget egenvärde i att massproducera artiklar.

− Du ska vara relevant men också ha känslan för vad som kommer, i forskningsfronten. Det tycker jag själv är svårt. I bland är man lyckosam, i bland inte alls. Och det är inte alltid de studier man har lagt mest tid på eller är mest stolt över som blir mest citerade – eller för den delen uppmärksammade i media!

Christian Kowalkowski lyfter fram internationella samarbeten som en viktig nyckel till framgång:

− Samarbeta internationellt. Jobba som gästforskare, åk på relevanta konferenser och ta lärdom av andra. Man kan inte vara bäst på alla metoder och teorier. Därför är det viktigt med brett kontaktskapande och att samarbeta.

Hur skriver du?
− Finns det två ord, använd det enklare ordet. Jag lär mig hela tiden att förenkla, av duktiga seniora forskare. Och jag förmedlar det till doktoranderna.

Något mer?
− De som är på listan och som jag själv känner till, de är väldigt passionerade. De jobbar väldigt hårt, många timmar. Man måste både vara passionerad, och ha roligt när man jobbar. Utmana dig själv och försök att jobba i olika konstellationer med personer som du gillar.

Clarivate

Ett brittisk-amerikanskt börsnoterat analysföretag. Inom akademin är Clarivate känt för att beräkna påverkansfaktorn (impact factor) för vetenskapliga publikationer med hjälp av sin plattform ”web of science” som har tillgång till flera stora databaser.