Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 10
av 17
träffar
Laddar resultat
Nyhet |
14 november 2024
Studenternas omdömen hyllar skickliga lärare
Varje år delas "Iplom" ut till de kurser som fått högst betyg i studenternas kursutvärderingar. I år har flera kurser särskilt utmärkt sig för sin höga undervisningskvalitet och det stora engagemanget från lärarna.
Nyhet |
24 maj 2024
Flera IEI-forskare på Research.com-listan
Materialvetenskap och företagsekonomi är två forskningsområden som ligger som etta i Sverige på Research.com-listans ranking. Båda områdena är starka inom Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling (IEI).
Medarbetare
Visa alla
Nyhet |
19 april 2017
12 steg mot en tjänstestrategi
Sälja produkter eller tjänster eller produkter och tjänster, det är frågan. En helt nyutkommen bok ger vägledning. Boken är skriven för affärsutvecklare, konsulter och beslutsfattare i industrin och bygger på minst tio års forskning och samverkan.
Tjänstefiering (servitization) och tjänstebaserade affärsmodeller
Tjänstefiering ger inte bara möjligheter till ökad konkurrenskraft, utan också nya vägar till värdeskapande samt en möjlighet att fördjupa relationer med kunder och utforma nya affärsmodeller.
Nyhet |
28 november 2023
9,5 miljoner till forskning om tjänsteinnovationer
Ett generöst bidrag på 9,5 miljoner kronor från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse landar på LiU. Bidraget ska användas för att titta närmare på hur företag kan använda digital teknik och data för att skapa nya och användbara tjänster.
Nyhet |
05 december 2023
Världens mest citerade vill att forskningen ska synas
Professor Christian Kowalkowsi är en av världens mest citerade forskare inom sitt område, ekonomi och management.
"Finns det två ord, använd det enklare ordet", är ett av tipsen som han gärna delar med sig av.
Nyhet |
22 november 2023
Forskningen på IEI håller hög standard
Stanford University har nyligen släppt en uppdaterad lista över de två procent mest citerade forskarna globalt, och det är glädjande att notera att återigen finns flera framstående forskare från IEI representerade på listan.
Nyhet |
24 augusti 2023
Lyxmärken praktiserar 'green-hushing' för att behålla kunder
Försvinner känslan av lyx och flärd när en exklusiv vara marknadsförs som grön eller hållbar? En ny studie visar att europeiska lyxmärken tystar ner sitt miljö- och hållbarhetsarbete för att inte förlora kunder.
Nyhet |
29 juni 2020
Intuition bakom småbutikens priser
Innehavare av servicebutiker sätter ofta priser utifrån intuition
och gammal vana. Ibland stämmer uppfattningen med kundernas önskemål, men ofta inte. Bättre kunskap om det verkliga köpbeteendet skulle öka möjligheterna till större försäljning.
Nyhet |
01 juni 2020
Coronakrisen omvandlar industrin
Coronakrisen kommer att förändra tillverkningsindustrin i grunden. Digitaliseringen skyndas på, affärsmodeller förändras och tjänstefieringen ökar. Krisen innebär stora svårigheter men också möjligheter för företagen.